Tegning. Jørn Villumsen

Tegning. Jørn Villumsen

Henrik Marstal

Lukning af DR's orkester svarer til 42 minutter af '1864'

Det er ikke umagen værd at lukke DR UnderholdningsOrkestret.

Henrik Marstal

Mens den politiske fejde om DR UnderholdningsOrkestret spidser til i disse dage, er der god grund til at se nærmere på, hvad det egentlig er for nogle økonomiske beregninger, der ligger bag beslutningen om at nedlægge det.

For det er reelt set håndører, som nu gør, at man er ved at lukke et orkester, som binder hele det danske musikliv sammen, og som bidrager markant til den internationale anerkendelse af selv samme musikliv.

Det seneste udspil fra DR går på, at der som erstatning for DR UnderholdningsOrkestret skal skilles i alt 20 musikere ud fra DR SymfoniOrkesteret, som skal blive til et såkaldt kammerensemble. Tanken er, at det langt hen ad vejen skal overtage de musikalske funktioner, som DR UnderholdningsOrkestret indtil nu har varetaget.

Gevinsten er denne: DR får et nyt ensemble med klart definerede arbejdsopgaver, som formodentligt bliver på et højt niveau og vil have stor fleksibilitet, når de øvrige DR-ensembler har brug for at blive udvidet til særlige produktioner. Desuden bliver der ifølge DR skabt en besparelse på 15 millioner kroner årligt.

LÆS OVERBLIK

Tabet er dette: DR nedlægger et orkester med så markant et internationalt format og så stor national brandværdi, at det vil tage det nye ensemble årtier at bygge noget lignende op.

Desuden skaber DR med nedlæggelsen et mentalt tomrum i dansk musikliv, som kommer til at gå ud over ikke blot de involverede orkestermusikere, men også alle de musikere inden for rock, pop, dansktop, musical, hiphop og electronica, der løbende har optrådt med orkestret. Og den særlige specialiseringsgrad, som orkestret har udviklet i retning af at akkompagnere rytmiske artister, forsvinder.

Dertil kommer, at DR nu mister det på én gang brede og sammensatte publikumssegment, som formodentlig intet klassisk orkester nogensinde igen kommer til at have.

Den publikumsbro mellem klasissk og rytmisk musik, som orkestret gennem de senere år har været helt central i skabelsen af, bliver dermed brændt ned til grunden - med uoprettelig skade for dynamikken i dansk koncertliv til følge.

Endvidere er der i de 15 milllioner kroners besparelse ikke taget højde for, at DR nu skal ud i byen og købe ydelser i form af orkesterproduktioner til DR's egne tv-serier, som et kammerorkester vil være for lille til at udføre. Og det ville være decideret misbrug af DR SymfoniOrkestrets kompetencer at pålægge det opgaven.

Endelig ved DR formodentlig ikke, om den kommende chefdirigent for DR RadioSymfoniorkestret, Fabio Luisi, overhovedet vil acceptere en sådan model.

Han har i hvert fald meldt ud, at han vil skærpe orkestrets kunstneriske profil og derfor formodentlig slet ikke vil være indstillet på at skulle undvære de 20 musikere i kammensemblet i tide og utide. Det skal siges, at vi ikke ved hvorvidt han eller DR UnderholdningsOrkestets nuværende chef, Ádám Fischer, har kommenteret eller godkendt dette udspil fra DR. Mit gæt er, at det har de ikke, eftersom DR bekvemt har skudt denne del af ligningen til hjørne.

Og så skal vi lige huske på, at DR UnderholdningsOrkestret i kraft af sine mange forskellige kompetencer er så sammenspillet en enhed med så solid en ensembleidentitet, at det helt lavpraktisk formodentlig vil tage år for et nyoprettet kammerorkester at komme blot i nærheden af det niveau.

Det siger sig selv, at gevinsten på ingen måde kan udligne tabet. Og besparelsen? Det er jo håndører! 15 millioner kroner svarer til hvad 42 minutter af '1864'-serien har kostet at producere, idet DR i anden sammenhæng har oplyst produktionsprisen på serien til omkring 360.000 kroner i minuttet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den årlige besparelse er altså så lille, at en fastholdelse af beslutningen næppe kan handle om kulturelle omprioriteringer eller økonomiske dispositioner alene. Det må også handle om noget andet.

Hvad dette andet er, er ikke helt let at gennemskue. Hvis det handler om, at DR UnderholdningsOrkestret ikke er rentabelt nok i forhold til at fylde sæderne i DR Koncerthuset ved deres koncerter, er der tale om en selvisk økonomisk spekulation, som altså nu er godt i gang med at gøre Danmark til et kulturelt set betydeligt fattigere land.

I så fald er DR's bureaukrater ansvarlige for et moralsk set dybt forskruet projekt, som jeg næsten ikke kan forestille mig, at bestyrelsen har været vidende om. Og i så fald er det et spor, som afgjort vil være en tanke værd for en skarp journalist at forfølge nærmere.

Hvis det efter de mange tovtrækkerier, magtdemonstationer og kompromisforslag derimod snarere handler om, at hverken DR's menige bestyrelsesmedlemmer, bestyrelsesformand Michael Christiansen eller kulturminister Marianne Jelved vil risikere at tabe ansigt, vil jeg rette denne appel til dem alle:

LÆS HENRIK MARSTAL

For det første: Lyt dog til alle de mange, mange stemmer, som offentligt har anmodet DR om at omgøre beslutningen. Lyt dog til de mange kommentarer og advarsler om et uopretteligt kulturtab fra musikerorganisationer, stjernemusikere, kommentatorer og kulturpersoner. Og lyt dog til de mere end 50.000 danskere, som åbent har tilkendegivet hvor uundværligt DR UnderholdningsOrkestret er.

For det andet: Vær dog så modige og besindige at erkende, at den oprindelige beslutning om at nedlægge orkestret viste sig at møde for stor modstand til at kunne lade sig gennemføre. Vær dog realistiske og sig til jer selv: Vi undervurderede hvor stor betydning dette orkester har for publikum, for dansk musikliv og for dansk musiks internationale ry. Vi undervurderede kærligheden til dette orkester, og vi undervurderede hvor stærkt dets brand er. Og derfor må vi indtage et nyt standpunkt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Uanset hvad vil jeg indtrængende opfordre medlemmerne af DR's bestyrelse til at træde sammen endnu engang - jo hurtigere, jo bedre - og på baggrund af den store modstand imod beslutningen genoverveje den nøje.

Hvis beslutningen bliver rullet tilbage, vil det være en yderst passende måde at give stafetten videre til den nye bestyrelse, der tiltræder den 1. januar, og som derved som sin første handling ville kunne sikre orkestrets fortsatte eksistens.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce