Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning. Roald Als

Tegning. Roald Als

Mette Fugl
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bor jeg i en slyngelstat?

Jeg tillader mig at mene, at dette land (tilsyneladende) styres af løftebrydere, onde, empatiløse og hadefulde.

Mette Fugl
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det gælder om at pakke spørgsmålet ind i ordet ’angiveligt’ eller andre udtryk, hvis du ikke ønsker at stå ansigt til ansigt med politimester Striks. Den såkaldte respektpakke kan i visse tilfælde ramme dig med otte års fængsel, hvis du kommer til at grovfornærme fællesskabet (?) og de institutioner og mennesker, der repræsenterer det. Den kan også komme til at ramme forsamlings- og ytringsfriheden.

Jeg ved ikke længere, hvem der definerer retfærdig harme. Men helt forsigtigt og med en undskyldning klar i baglommen tillader jeg mig alligevel at mene, at dette land (tilsyneladende) styres af slyngler, løftebrydere, krabater, onde, empatiløse og hadefulde. Må man i den anledning være sorrigfuld? Måske.

Vi har en mørklægningslov, der forhindrer borgerne i at få indsigt. Vi har mange løftebrud, især når det gælder Irakkommissionen. Vi har en skattelovgivning, der bevæger sig op og ned og frem og tilbage, sådan at det bliver nemmere at klappe i og helt håbløst at spørge sig for. Vi har folkevalgte og følgere, der ærgrer sig over, at de ikke druknede. Alle sammen. Folk, der danser, mens bådene kæntrer.

Vi har folkevalgte og følgere, der ærgrer sig over, at de ikke druknede. Alle sammen

Vi har andre folkevalgte, der uden at påtage sig en bevisbyrde og uden konsekvens hævder, at systemkritikere lyver. Vi har så mange grove løjer. Vi har Ding Dong og dyre dynamolygter. Beslutningstagere, der ikke vil stå til regnskab. Andre beslutningstagere, der finder det nødvendigt at skræmme de i forvejen skræmte.

En af definitionerne på slyngelstaten er, at den overtræder internationale konventioner og derfor kan udgøre en trussel. Vi mangler ikke konfrontationer med konventioner og vedtagne menneskerettigheder her i landet. De bliver taget med helt uforståelig stolthed og glæde af visse politikere, når de står ret foran pigtrådshegnet og øver sig i at give en virtuel finger til sårede medmennesker.

Bare et enkelt eksempel ud af fortvivlende mange. Dansk Folkeparti kalder det »dybt problematisk« , at den Europæiske Menneskeretsdomstol har afgjort, at danske regler om familiesammenføring forskelsbehandler danske statsborgere født i udlandet. Og integrationsordfører Martin Henriksen: »Selvfølgelig er der tale om forskelsbehandling, men det må vi da selv om«.

Selv om vi har hørt LA tale om, at Danmark skal suspendere sin deltagelse i FN’s flygtningekonvention og europæiske regler om samme i to år. I den toårige periode skal det ikke være muligt at søge asyl i Danmark. Skal de græde sig i stykker, sulte ihjel, brænde op, dø i jordhuler, mens grænsevagter står med våben? Det kan ikke være rigtigt. Men Venstres integrationsminister Inger Støjberg tramper gerne på vej mod nye sager ved Menneskerettighedsdomstolen for at sikre sig, at børn over otte år bliver integrationsvurderet, før de kan føres sammen med mor eller far. En sådan vurdering er der ikke hjemmel til i internationale konventioner. Familiesammenføring er en ret.

Når forstandige advokater i dag lancerer T-ordet – tamilsag – skal det vise sig, at der er mere plads under gulvtæppet end nogensinde før.

Stram, strammere, strammest. Hvis man spørger, om Støjberg er sikker på, at alt er i overensstemmelse med EU-regler og konventioner, er det frejdige svar, at vi løber en vis procesrisiko. Procesrisiko? Kan vi tillade os det? Og hvis svaret er nej, vil det så blive taget alvorligt?

Der er gødning at hente mange steder i den offentlige debat. Danskere morer sig med billedet af en ged, der boller en bedende muslim. Eller også skriver en mand med smil på læben: »Sjældent der er gode nyheder i disse tider. Kunne godt have været bedre, men lidt er bedre end ingenting. Omkring 2500 migranter menes omkommet i det dybe Middelhav i år. Vi er kun halvvejs i året, meget kan ske endnu«.

En afstumpet, hjerteløs stodder hentet et sted ’i dybet’. Den slags er naturligvis mere velkomne i slyngelstaten end de, der arbejder for, at dens ansvarlige en dag skal stå til regnskab. Må den dag komme.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden