Kønsdebat. Nogle mænd har tydeligvis ikke forstået, at kvindelige køns- og ligestillingsdebattører ikke er ude på at skære alle y-kromosom-bærende individer over en kam, skriver Milla Mølgaard.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Kønsdebat. Nogle mænd har tydeligvis ikke forstået, at kvindelige køns- og ligestillingsdebattører ikke er ude på at skære alle y-kromosom-bærende individer over en kam, skriver Milla Mølgaard.

Milla Mølgaard

Skriv noget om mænd - og bliv latterliggjort og hånet

Had og tilsvininger følger med, når man skriver om køn fra et feministisk perspektiv.

Milla Mølgaard

Første gang, jeg blev spurgt, om jeg ville skrive en kønsklumme i Politiken, var jeg vildt nervøs.

Mit emne var kvinders adfærd til cykelløb, og til trods for det særdeles ukomplicerede indhold tog det mig godt og vel to hele døgn at gnidre noget sammen, jeg kunne læse højt for mig selv uden at blive decideret angst.

For hvad turde jeg mene, som jeg var så sikker på, at jeg ikke bagefter kunne få gennemhullet og tilbagevist mine argumenter af klogere folk?

Hvordan kunne jeg være sikker på, at jeg ikke tog fejl i mine antagelser eller endnu værre; skrev noget faktuelt forkert, som andre kunne skyde mig ned bagfra med eller grine hovedrystende ad?

Nervøsiteten viste sig at være ganske overflødig. Klummen blev trykt, ingen vrede mail tikkede ind, og jeg åndede lettet op.

»Det er da ingen sag at give udtryk for sin personlige holdning«, tænkte jeg.

Det var først den dag, jeg tillod mig at mene noget om mænd, at jeg fik kam til mit hår.

LÆS MERE

»Hellere en dyr sexarbejder end en frigid feminist«. »Mon der virkelig var over 150, der var faret i tasterne, hvis de havde vidst, at Milla er militant homoerotiker?«.

Sådan har det blandt andet lydt de seneste gange, jeg har ment noget i avisens spalter.

Først om mænd, der uden at få lov gramser på og råber sexistiske kommentarer ad kvinder. Sidst om mænd, der synes, det er så ophidsende at se to lesbiske sammen, at de henvender sig på ubehagelig vis i håb om en trekant.

Begge gange er der kommet langt over 100 kommentarer på politiken.dk’s debatside, hvor klummerne er blevet lagt online.

I kønsdebatten er det tilsyneladende ligegyldigt, om man har forskning i ryggen

Og det er ingen overdrivelse at påstå, at 80 procent af indholdet er enten hånende eller nedgørende.

Jeg er godt klar over, at jeg risikerer personlig respons, når jeg skriver personlige klummer. Men det overrasker mig, at kommentarsporene i de kønspolitiske debatter på politiken.dk ofte minder om noget, der kunne være hentet direkte fra Ekstra Bladets pendant, Nationen.

Faktisk er en håndfuld af kommentarerne blevet slettet, fordi de ikke overholdt avisens regler om en sober og seriøs tone.

Når jeg skriver noget, gør jeg meget ud af at have en eller anden form for belæg for mine holdninger. Enten ved at inddrage forskningsresultater eller bringe en række personlige oplevelser frem, der kan beskrive tendenser, jeg eller andre i mit netværk oplever.

LÆS KØNSKLUMME

Men i kønsdebatten er det tilsyneladende ligegyldigt, om man har forskning i ryggen. Eller om man skriver ud fra gentagne oplevelser af for eksempel at være blevet chikaneret på grund af sit køn.

For hvis man skriver noget om (nogle) mænd, provokerer det dem ofte i en grad, der giver dem lyst til at positionere kvindelige debattører som mig som uintelligente, mandehadende feminister uden virkelighedsfornemmelse.

Jeg skal pilles ned, gøres dum og gerne have en sexistisk kommentar med på vejen. Et virtuelt klap i røven, så jeg kan lære at tage en spøg, stoppe mit ’fintføleri’ og indrømme, at det hele i virkeligheden blot handler om min penismisundelse, som én så venligt påpegede i et nu slettet indlæg.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg har heldigvis stadig til gode at blive truet eller svinet til som person. Men hvis jeg skal tro mine kvindelige meddebattører, kan jeg godt begynde at forberede mig mentalt.

Forfatter Leonora Christina Skov bliver jævnligt kaldt ting som »dit lesbiske møgdyr«

Forfatter Leonora Christina Skov bliver jævnligt kaldt ting som »dit lesbiske møgdyr«, mens debattører som Ditte Giese, Benja Stig Fagerland og Anne Sophia Hermansen har modtaget trusler og modbydelige udgydelser i deres indbakker, fordi de med deres holdninger om køn og ligestilling har pisset mænd af.

Mænd, der tydeligvis ikke har forstået, at vi ikke er ude på at skære alle y-kromosom-bærende individer over en kam. At ordene »nogle mænd« i vores indlæg faktisk betyder, at der ikke er tale om alle. Og at ikke-sexistiske, ligestillingsbevidste, respektfulde mænd ikke har nogen som helst grund til at føle sig ramt af feministiske indspark i debatten.

Det er nok af samme årsag, at jeg endnu ikke er blevet ked af det eller påvirket af den massive nedladende og negative respons, der har forsøgt at gennemhulle mine seneste debatindlæg.

For de mænd, der føler trang til at negligere og håne mine oplevelser af at blive udsat for sexisme eller andre ubehageligheder, understreger jo blot, at jeg har en pointe.

Så selv om det lyder lidt underligt, vil jeg gerne sige tak. Tak for at holde mig til tasterne med jeres kommentarer. De får mig jo blot til at føle, at mine klummer har en sand berettigelse.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden