Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hverdag. Det kan føles skamfuldt at blive råbt efter eller gramset på. Som f.eks. når en 18-årig går på »røvtogt« til Rihanna-koncerten på Roskilde Festival.
Foto: SIMON FALS

Hverdag. Det kan føles skamfuldt at blive råbt efter eller gramset på. Som f.eks. når en 18-årig går på »røvtogt« til Rihanna-koncerten på Roskilde Festival.

Milla Mølgaard
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvinder, det er okay at sige fra over for hverdagens sexisme

Sexistiske oplevelser skal deles, så problemets omfang kan komme frem i lyset.

Milla Mølgaard
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Rihanna handler om, at jeg skal på røvtogt!«.

Citatet kommer fra en 18-årig fyr på Roskilde Festival.

Uden omsvøb udbasunerede han stolt på politiken.dk i sidste uge sin interesse for at gramse på det andet køns bagdele i koncerternes menneskemylder. Bekendte sig som »lummergøj« med en kæk kommentar om, at det at lægge en hånd på en fremmed kvindes røv er helt normalt i hans vennekreds.

LÆS MERE

»Ad, for fanden«, er den mest typiske kommentar fra kvinder, der har læst om fyrens tilbøjeligheder på Facebook, hvor artiklen er blevet delt til skræk og advarsel, primært i det feministiske miljø. Læser man kommentarerne, vil man dog hurtigt forstå, at den 18-årige elektrikerlærling langtfra er den eneste, der tager sig frihed til at udøve grænseoverskridende sexistisk adfærd.

I en artikel på bt.dk fortæller en række unge kvinder om deres oplevelser på festivalen. Mange af dem har fået klask i røven, er blevet krammet og direkte ’kidnappet’ og slæbt af sted af fremmede fyre, som de ikke har haft nogen interesse i intim kontakt med.

En 16-årig pige beretter om en »vildt ubehagelig« oplevelse, hun havde med en fyr, der tog hende på røven ud af det blå, og hun afslutter med ordene:

»Jeg gik i alt mit overtøj, så det var ikke noget med, at jeg inviterede til noget«.

LÆS DEBAT

Inviterede? Hvordan inviterer man som kvinde til at modtage ubehagelige tilnærmelser, man helst ville være foruden?, tænkte jeg, da jeg læse det.

Men jeg forstår desværre godt den unge kvindes ræsonnement, for jeg har netop haft en lignende oplevelse selv.

I forrige uge var jeg så henrykt over det strålende sommervejr, at jeg for en sjælden gangs skyld iførte mig en let, sort kjole.

På min beskedne cykeltur fra Nørrebro til Østerbro blev jeg råbt og piftet ad to gange. Først var det en midaldrende mand, der med hævede øjenbryn skævede ned i min kavalergang og lod et hvislende pift sive ud mellem læberne. Anden gang kom tilråbet »lækker røv« fra tre unge fyre i en bil med alufælge og nedrullede ruder.

Jeg kiggede ikke op, lod til gengæld blikket hvile på mig selv.

Et kort sekund mærkede jeg skammen over at køre rundt i alt for lidt tøj. Havde jeg selv lagt op til at blive kigget sultent på, råbt ad og måske ligefrem gramset på af fremmede mænd, der synes godt om mine hvide dameben og bare skuldre?

Nej, fandeme nej, tænker jeg nu. Men jeg ved, at jeg ikke er den eneste kvinde, der har tilbøjelighed til selv at påtage sig skylden for at blive sexistisk behandlet af mænd.

Nej, mænd, vi prøver ikke at sige, at I alle er nogle klamme lummergøje. Vi siger, at nogle mænd er det, og at det ikke er okay

»Ved at dele din historie, viser du verden, at sexisme eksisterer, at kvinder oplever det hver dag, og at det er et reelt problem, der er værd at diskutere«.

Sådan lyder opfordringen på den britiske hjemmeside everydaysexism.com.

Indtil videre har godt 30.000 kvinder fra hele verden indsendt deres personlige historier. Om at blive kaldt luder, fordi man ikke tager en kommentar om sine bryster som en kompliment, om at blive nødt til at finde sig i nedladende, diskriminerende opførsel fra mænd, blot fordi man er kvinde, og om at blive fysisk forulempet med testosteronpumpende selvfølgelighed af det modsatte køn.

LÆS DEBAT

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dansk Kvindesamfund er blevet inspireret af ideen og vil senere på sommeren lancere en dansk version af siden, hvor kvinder kan skrive deres oplevelser.

Fordi fokus på problemet ifølge foreningen er vigtigt og nødvendigt.

Især i et land som Danmark, hvor kønsrelaterede problematikker generelt og sexisme i særdeleshed bliver negligeret eller skudt til hjørne med en kommentar om, at man er snerpet, betonfeminist, lesbisk eller mandehader, hvis man ikke ser kække kommentarer og røvgrams fra det modsatte køn som en del af hverdagens charme.

LÆS DEBAT

Og nej, mænd, vi prøver ikke at sige, at I alle er nogle klamme lummergøje. Vi siger, at nogle mænd er det, og at det ikke er okay. Samtidig pointerer vi, at det er helt i orden for kvinder at sige fra, hvis de føler sig forurettet.

Så drop skammen, medsøster. Del din historie. Og lad afsenderen vide, hvad han gør ved dig, når han overskrider dine grænser fysisk eller verbalt.

Uanset om han råber til dig fra bagsædet af en bil eller lægger en klam hånd på din bagdel til en Rihannakoncert.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden