Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dyrt. »Afskaffelsen af PSO-afgiften betyder, at erhvervslivet fremover ikke skal bidrage med en krone til at finansiere udbygningen af vindmølleparker og anden grøn energi«, skriver Pelle Dragsted (EL)
Foto: Jens Dresling

Dyrt. »Afskaffelsen af PSO-afgiften betyder, at erhvervslivet fremover ikke skal bidrage med en krone til at finansiere udbygningen af vindmølleparker og anden grøn energi«, skriver Pelle Dragsted (EL)

Pelle Dragsted
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Regeringen har vildledt befolkningen med PSO-aftalen

De lavtlønnede og arbejdsløse betaler erhvervslivets klimaregning.

Pelle Dragsted
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I torsdags indgik alle partier i folketinget undtaget Enhedslisten og Alternativet en aftale om at afskaffe den såkaldte PSO-afgift.

Public Service Obligation, som PSO står for, var en tarif, som blev opkrævet over elregningen for at sikre finansiering til den grønne omstilling. Det var både almindelige husholdninger og erhvervslivet, der via PSO-afgiften var med til at finansiere opførslen af eksempelvis vindmøller. En rimelig ordning, der sikrede, at vi alle var med til at sikre fremtidens energi-forsyning.

Afskaffelsen af PSO’en betyder, at erhvervslivet fremover ikke skal bidrage med en krone til at finansiere udbygningen af vindmølleparker og anden grøn energi. Hele regningen flyttes i stedet over på skattebilletten for almindelige danskere. Særligt danskerne med de laveste indkomster rammes hårdt, fordi de får en ekstra skatteforhøjelse, når det såkaldt grønne bundfradrag nedsættes.

Regeringen og aftalepartierne har i forbindelse med aftalens offentliggørelse vildledt befolkningen om konsekvenserne af aftalen. I de såkaldte familietypeberegninger, som viser konsekvenserne for forskellige typer af borgere – og som ukritisk er blevet delt af medierne, konkluderer regeringen, at alle danskere vil få flere penge mellem hænderne.

LÆS MERE

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt. Og det er det så også. Når erhvervslivet fremover tørrer en milliard-regning af i borgerne, så siger det sig selv, at der er nogen der betaler. Penge kommer jo ikke ud af den blå luft.

For at nå frem til sit skønmaleri af hvordan danskerne rammes af aftalen, indregner regeringen en række såkaldt dynamiske eller afledte effekter. De antager for eksempel, at virksomhederne, der slipper for at betale PSO vil sætte prisen på deres varer og ydelser ned, og hæve lønnen for deres medarbejdere.

Men disse antagelser er stærkt tvivlsomme. De har intet solidt empirisk grundlag, og det er noget nyt, at man indregner dem i familietypeberegningerne. Der er tale om fugle på taget. Og dem kan lønmodtagere og arbejdsløse altså ikke betale deres husleje med.

Når erhvervslivet fremover tørrer en milliard-regning af i borgerne, så siger det sig selv, at der er nogen der betaler. Penge kommer jo ikke ud af den blå luft

Renser man regeringens tal for disse stærkt tvivlsomme hokus-pokus penge og ser på de direkte effekter af aftalen, ser billedet ganske anderledes ud.

En LO-familie med to børn i en ejerbolig vil som følge af aftalen i 2018 miste 500 kr. om året. I regeringens skønmaleri vil de tjene 500 kr. på aftalen. Går man frem til 2025, så påstår regeringen, at denne LO-familie vil tjene hele 1.700 kr. om året på aftalen. Men renser man de tvivlsomme antagelser ud, så taber man 100 kr. om året.

Samme mønster ser man ved beregningen af konsekvensen for den enlige dagpengemodtager uden børn. Med regeringens tryllerier får de 100 kr. mere i 2018 og 700 kr. i 2025. Men renser man for tal-magien skal dagpengemodtageren aflevere 195 kr. i 2018 og en 50’er i 2025.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det mest sørgelige er faktisk, at man slet ikke havde behøvet at afskaffe PSO’en og lade virksomhederne slippe. Regeringens figenblad for denne store lempelse var, at EU havde kendt den danske måde at administrere PSO på for ulovlig, fordi kun danske grønne projekter havde adgang til de danske PSO-midler.

EU har dog godkendt andre løsninger, hvor erhvervslivet stadig betaler deres andel. Den mest oplagte løsning er som i Tyskland, hvor en mindre del af den opkrævede PSO 'byttes' over grænsen. Da Tyskland giver 10-15 gange flere midler til PSO end Danmark, kan denne løsning være til stor fordel for Danmark. Men denne model giver ikke en milliard-lettelse til erhvervslivet, og derfor har regeringen ikke været interesseret i at forhandle om den.

Hvilket fører til den næste fejlagtige præmis: at erhvervslivet har været ved at gå rabundus på grund af PSO-tariffen. Det er også forkert. Det er rigtigt, at PSO-tariffen stiger, men det gør den kun, fordi elpriserne falder. Og tariffen stiger slet ikke så meget, som elprisen falder. Når en kilowatt-time falder med 10 øre, så stiger PSO med 5 øre. Med andre ord betyder en stigende PSO, at den samlede el-regning i virksomhederne bliver lavere.

Så PSO-tariffen var ikke ulovlig, og erhvervslivet var ikke ved at knække nakken under de enorme omkostninger fra PSO-tariffen.

Derfor er det så grotesk, at erhvervslivet kan presse et politisk flertal til at give virksomhederne endnu en enorm skatterabat - betalt af ganske almindelige danskere.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden