Der har været en vis kritik af Dansk Folkepartis deltagelse i regeringens genopretningsplan, selvom vi fik hevet endog rigtigt mange grimme tidsler ud af det oprindelige forslag. Baggrunden for indgrebet, som vi jo alle sammen helst havde været foruden, er selvfølgelig finanskrisen, der kom som en tyv om natten og smadrede den globale økonomi. Det betyder rent konkret, at det danske bruttonationalprodukt (BNP) fra det ene år til det næste faldt med ca. seks procent, hvilket igen betyder, at vi alle i gennemsnit i princippet blev seks procent fattigere. I den samme periode er den offentlige sektor med den vigtige og omfattende hjælp til de mange danskere, som har brug for medicinsk assistance, går i skole, bor på et plejehjem etc., steget betragteligt. Den offentlige sektor udgør ca. 30 procent af den danske økonomi og har aldrig været større end i dag, hverken i absolutte tal eller i procent af BNP. Dilemmaerne i dansk økonomi er således klare: Vi kan skære i velfærden, vi kan hæve skatterne, hvorefter, at der vil blive arbejdet mindre og derved, så bliver der igen færre penge til velfærd eller vi kan skubbe på, så danskerne arbejder mere. Vi valgte at gøre det sidste i forbindelse med genopretningsplanen ved at halvere dagpengeperioden fra 1. juli 2010. Det var en svær beslutning, hvorfor vi også fra Dansk Folkepartis side insisterede på i samme omgang at sætte en halv milliard kr. af til at bekæmpe langtidsledighed, eftersom målet er at få flere i arbejde og ikke at genere nogen. Vi insisterede også på, at den nye ordning kun gælder nye dagpengemodtagere dvs. at borgere, der nu får dagpenge, stadig har mulighed for at modtage dagpenge i to år efter 1. juli 2010, selvom de eksempelvis allerede på nuværende tidspunkt har fået dagpenge i et halvt år. Nu har en del læsere af blog’en spurgt til, hvordan en halvering af dagpengeperioden kan mindske arbejdsløsheden. Det vil jeg besvare med nogle velvalgte citater fra sagkundskaben. Jeg starter med en af anbefalingerne fra det økonomiske råds rapport (vismændene) fra den 3. juni 2010:
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Ruslands forsvarsministerium har offentliggjort en liste over europæiske og danske virksomheder: »Sov godt«
-
Han forsvandt ind i sig selv, når han var depressiv, og var en bølle, når han var manisk
-
Zenia Maltha ville ønske, hun havde fået hjælp tidligere: »Jeg var blevet skånet for så mange smerter, så meget frustration«
-
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
-
Redington: Mette Frederiksen ansætter 25 nye ministre. Her får I navnene
-
Hallo DR, hvad er det for en historie, I vil fortælle?
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
tema
KOMMENTAR
Ruslands forsvarsministerium har offentliggjort en liste over europæiske og danske virksomheder: »Sov godt«
SUPERLIGAEN
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
Lyt til artiklenLæst op af Birgitte Kjær
00:00