Så oprandt dagen endelig, for vælgernes dom. Jeg vil ikke lægge skjul på, at det har været en udfordrende og lidt usædvanlig valgkamp. Valgets tema har i høj grad været om kendispartiet, Ny Alliance, kunne komme til at blive kongemagere og udpege en statsminister. Det lykkedes som bekendt ikke, fordi vælgerne til sidst valgte det trygge og det sikre, nemlig VOK. Jeg er overbevist om, at Dansk Folkepartis fremgang skyldes, at vi har insisteret på at stå fast på egne værdier. De danske værdier. Samtidig har vi fremført vores egne holdninger - istedet for at nedgøre andres. Det har overrasket mig en smule, at så mange partier primært er gået til valg på at holde DF fra indflydelse. De selv samme partier synes til gengæld at være blevet straffet af vælgerne. Margrethe Vestager og det Radikale Venstre synes at have mislykket totalt med deres årtier lange dæmoniseringskampagne rettet mod DF. De Radikale vælgere synes i stedet at være gået til SF i hobetal, hvilket kan skyldes Villys lune facon. Ny Alliance slap heller ikke for heldigt af med at ville sætte DF uden for indflydelse, og synes nu at skulle spille en mere jordnær rolle, end partiet havde sat næsen op efter for nogle få dage siden. Historien om Ny Alliances storhed og fald bringer mindelser om det kendte folkeeventyr om konen i muddergrøften, der stiler så højt, at hun til sidst sætter al sin fremgang over styr og ender med intet at have opnået, fordi hun glemmer ydmygheden. Netop ydmyghed i forhold til vælgerne og befolkningen er en dyd, der kendetegner Dansk Folkeparti. Vi har ingen fine fornemmelser og intet behov for at køre i ministerbiler. Vi bliver valgt af folket til at repræsentere folket og varetage dets interesser på Tinge. Vores gør-hvad-vi-siger resultater hænger ene og alene sammen med, at vi har en høj troværdighed blandt vores vælgere, og at vi lytter til dem og tager deres bekymringer og indvendinger seriøst. Dansk Folkeparti har som følge deraf ført en traditionel Dansk Folkeparti-kampagne. Vi har fremhævet danske værdier om ligestilling, demokrati og ytringsfrihed. Vi står vagt om vores kultur og oprindelse. Vi skammer os ikke over at være danske, men er tværtimod stolte over vores land og dets fornemme internationale placering og nationale trivsel og sammenhængskraft. Jeg er en smule træt nu ovenpå en kort og intens valgkamp. Men energien og virkekraft kommer snart igen og selvom det nye folketing i princippet holder møde den 27. november, sker der reelt mange ting inden da. Vælgernes tillidserklæring til Dansk Folkepartis projekt og den fortsatte tillid til, at VOK kan gøre en positiv forskel i fremtiden, giver et fantastisk rygstød i det daglige virke på Christiansborg. Jeg vil gerne takke alle vores vælgere for et fantastisk valg og for en enorm tillidserklæring. At gå frem for fjerde folketingsvalg i træk er en total-oplevelse, som ikke kan beskrives.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Hvis du tror, at ulven er jydernes problem, skal du måske tro om igen
-
Obama slår alarm, mens Trump fejrer afgørelse, der vil ændre amerikansk valghandling
-
Salg af lejligheder i københavnsk boligområde kaldes »pinligt og dybt problematisk«
-
Kong Carl Gustaf: »Jeg tror ikke, at hun magtede det, der skete«
-
Da Pia Olsen Dyhr indtog talerstolen, kunne man tydeligt høre, at noget er i gære på Marienborg
-
Da jeg slettede Instagram, stod jeg pludselig med et uforudset problem
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce