Bhutto-attentat skal efterforskes

Lyt til artiklen

Vi var vist mange, der holdt vejret, da meldingerne om attentatet mod Benazir Bhutto begyndte at tikke ind på nyhedsbureauerne. Og den endelige meddelelse om, at det bedste håb for demokrati i Pakistan lige i øjeblikket var blevet myrdet, sendte chokbølger gennem hele verden. Bhutto var ikke fejlfri, men hendes pro-vestlige holdninger kunne have hjulpet med at vende Pakistan i retning af Vesten og demokrati. Nu efterlader hendes morder et Pakistan i kaos og opløsning, og jeg frygter, at de destruktive islamister vil få let spil til at indføre en egentlig islamisk stat på kollisionskurs med Vesten og bevæbnet med atomvåben. Mere end nogensinde er det derfor vigtigt for NATO at være stærkt til stede i Afghanistan. Mordet på Bhutto må ikke få held til at styrke Taleban, og det bliver vigtigere end nogensinde at føre kontrol med grænsen til Pakistan. Vi må stå vagt om de spæde demokrati i Afghanistan, som nu er et af de eneste lys i mørket i den ustabile region. Det ser sort ud, men selvfølgelig må vi ikke opgive håbet for Pakistan. I første omgang tror jeg, at det er vigtigt at få klarlagt, hvad der rent faktisk skete under attentatet. Blev Bhutto dræbt af skud eller af eksplosionen og hvem står bag? De talrige konspirationsteorier, som i øjeblikket florerer i landets undtagelsestilstand, tjener kun til at skabe mere kaos, mistro og vold. Jeg vil derfor opfordre den danske regering til at bakke op om præsidentkandidat Hillary Clintons opfordring til at igangsætte en international, uafhængig undersøgelse af drabet. Det er vigtigt med en troværdig og grundig efterforskning, hvis Pakistans politikere skal have mulighed for at samle stumperne op, inden islamisterne får overtaget i den desperate befolkning.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her