Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning. Roald Als

Peter Skaarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Har Søren Pind virkelig ingen grund til bekymring?

Vi skal sikre kontrol med, hvem der kommer ind over grænserne – hellere i dag end i morgen.

Peter Skaarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I sidste uge havde justitsminister Søren Pind indkaldt til pressemøde, hvor han i selskab med rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg og konstitueret PET-chef Finn Borch Andersen ville redegøre for håndteringen af de mange flygtninge og migranter, som har krydset de danske grænser de seneste uger.

Det kunne der jo være god grund til. Jeg synes, at forløbet i de dage, hvor der har været flest migranter ved de danske grænser, og vi bl.a. oplevede en dansk motorvej blive lukket pga. vandrende flygtninge og migranter, har været uskønt og tilsyneladende totalt kaotisk.

Midt i det hele måtte politiet meddele, at de måtte opgive at tilbageholde og sikre identiteten af alle de udlændinge, som de mistænkte for at være indrejst ulovligt i Danmark. Jeg havde set frem til at få en forklaring på, hvordan alverden vi dog kunne ende i sådan en situation.

Men jeg blev desværre skuffet. Der var ikke nogen kritisk gennemgang af det kaotiske forløb. Nej, alt var blevet håndteret perfekt, second to none, og der er fuldstændig styr på situationen, måtte man forstå. Jeg tror, at den konklusion stemmer dårligt overens med den opfattelse af begivenhederne, som mange danskere og i øvrigt også mange menige betjente sidder tilbage med.

Jeg undrede mig også over, at PET-chefen slog fast, at der ikke er nogen grund til at være bekymret over, at terrorister fra eksempelvis Islamisk Stat (IS) udnytter den kaotiske flygtningesituation til at smugle terrorister til Europa. Jeg håber, at han har ret. Men det bekymrer mig, når PET-chefen udtaler sig så skråsikkert.

Jeg er ikke i tvivl om, at der er et stort element af psykologisk krigsførelse involveret, når IS hævder, at de har sendt 4.000 terrorister med flygtningestrømmen mod Europa. IS har helt åbenlyst en interesse i at skabe frygt og usikkerhed i de vestlige lande.

Den konstituerede PET-chef fremhævede også, at mange af flygtningene fra Syrien og Irak netop er flygtet fra islamiske ekstremister. Det har han jo indlysende ret i, men der er også rigtigt mange syrere, som er på flugt fra det sekulære Assad-regime, så på den baggrund kan man altså ikke aflyse bekymringen over, at der er ekstremister iblandt de mange flygtninge og migranter.

Jeg er ikke i tvivl om, at der er et stort element af psykologisk krigsførelse involveret, når IS hævder, at de har sendt 4.000 terrorister med flygtningestrømmen mod Europa. IS har helt åbenlyst en interesse i at skabe frygt og usikkerhed i de vestlige lande

Som bekendt ønsker DF at få genetableret en effektiv grænsekontrol. Det ønske er naturligvis kun blevet forstærket i lyset af den kaotiske flygtningesituation. I disse uger krydser store grupper af mennesker de danske grænser uden at blive tjekket eller registreret af myndighederne.

Politiet har tidligere bekræftet, at kriminelle indvandrerbander står på spring for at tage imod flygtninge og migranter. Angiveligt for at hjælpe dem videre til Sverige. Men det ved vi reelt ikke. Vi ved, at koblingen mellem bandemiljøet og radikale islamister udgør en alvorlig sikkerhedstrussel.

Ligeledes ved vi, at der er konkrete eksempler på, at terrorister har udnyttet flygtningestrømmen til at komme til Europa. Den internationale terrorekspert Lorenzo Vidino har bl.a. i danske medier nævnt, hvordan marokkaneren Majid Touil, som er eftersøgt for at have deltaget i det voldsomme terrorangreb mod Bardo-museet i Tunis, i maj kom med båd til Italien som illegal immigrant. Vidino har også beskrevet, hvordan det franske politi jagter en IS-kriger, som man formoder, skjuler sig blandt de mange illegale immigranter i Calais.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Man behøver ikke studere Islamisk Stats metoder og ambitioner ret meget for at forvisse sig om, at vi her har at gøre med en meget målrettet og velorganiseret organisation, som med sine baser lige nu i Irak og Syrien kan betragtes som den største sikkerhedstrussel på verdensplan.

Så jeg føler mig desværre ikke for alvor beroliget, når jeg hører landets justitsminister og øverste politi- og efterretningschefer fortælle, at der ikke er grund til bekymring. Selvfølgelig er de fleste flygtninge og migranter helt almindelige mennesker, som søger en bedre tilværelse, men vi kan ikke tillade os at være naive og tro, at truslen mod Danmark ikke øges med det eksisterende flygtninge- og migrantkaos. Vi skal således sikre kontrol med, hvem der kommer ind over grænserne – hellere i dag end i morgen.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden