Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Impotent. En ny slags nedværdigelse af manden går direkte efter den seksuelle præstationsevne, skriver sexolog Sara Skaarup. Tegning: Mette Dreyer

Impotent. En ny slags nedværdigelse af manden går direkte efter den seksuelle præstationsevne, skriver sexolog Sara Skaarup. Tegning: Mette Dreyer

Sara Skaarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Man shaming: Sådan nedbryder du en mands seksuelle værdighed på 5 minutter

Den almindelige konebrok har fået selskab af en ekstra giftig variant, der går direkte på manden som seksuel leverandør.

Sara Skaarup
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvinder taler ofte alt for grimt om mænd. For et par uger siden blev en flok mediekvinder kritiseret for i et Kanal 4-program enstemmigt at fastslå, at mænd skal være høje, ellers er de seksuelt uinteressante - basta.

»Hold kæft, hvor jeg ikke gad date en dværg«, lød en af de hårde udtalelser. Retteligt faldt de sociale medier de medvirkende damer i ryggen for deres chauvinistiske udtalelser, som de måske nok både kunne stå inde for og deler med mange andre, men som ikke desto mindre var nedsættende og sexistisk. Men den slags kvindesnak er på ingen måde sjælden. Faktisk har jeg hørt meget værre ting fra kvinder, når vi taler mænd.

At begrebet mandehørm er so last year, at det er latterligt, fik vi fastslået et par uger forinden, da deltagerne i ’Den Store Bagedyst’ blev bedt om at lave en mandehørms-kage til at matche en polterabend. Det ville da være glimrende, hvis mandehørm er ved at være umoderne, men desværre må jeg med skræk melde, at kvindehørm trives i bedste velgående.

Kvindehørm er anderledes end mandehørm. Hvor traditionel mandehørm vel handler om, hvilke kvinder man(d) har (eller gerne vil) nedlægge og andre aspekter af, hvor meget mand man selv er i en pralende tone, er kvindevarianten anderledes nedrig. Når kvinder taler om mænd, bliver der nemlig bitchet – frem for egen fortræffelighed er emnet mændenes uduelighed.

Den mest udbredte kvindehørm er ’konebrok’, hvor kvinder går sammen om at bekræfte hinanden i, hvor håbløse mænd er.

»Asger kom for sent til at hente i børnehaven i dag«, kan kvinde 1 måske sige, hvorpå kvinde 2 siger, at hendes mand stadig ikke har lavet den carport, og sådan byder man ligesom hinanden op og hjælpes med at disse mænd for deres generelle ansvarlighed og/eller manglende rygrad. Grundtonen her er bitter. Målet er at komme af med frustrationer og sikre sig, at de andres mænd også er nogle pjok. Problemet med den form for snak er, at det ikke er løsningsorienteret – og den er på ingen måde selvreflekterende. Det eneste, der kommer ud af konebrok, er en fornemmelse af, at ’de andres mænd er ligeså værdiløse som min’.

Når konebrokken går højt, kan den slå over i det, man kunne kalde decideret man shaming - kvindehørm med en sært giftig kant.

»Min tolerance over for slappe pikke er lig nul«. Den bemærkning brændemærkede sig ind i mit sind. En så målrettet tilgang til det seksuelle, totalt blottet for indføling med den anden part - gys

Man shaming er særligt giftig, fordi bebrejdelserne nu ikke længere går på hans generelle evner og bedrifter. Nu er selve hans mandighed på kornet. Det er mandens seksuelle formåen og selve penis' beskaffenhed, der rakkes ned på. Her bliver grinet af små penisser og rynket på næsen af manglende rejsning og fantasiløse eller ubehjælpsomme elskere er skuffejern og kedelige knald.

Selvfølgelig taler ikke alle sådan om mænd. Ikke desto mindre har jeg oplevet man shaming glimtvist blandt pæne, gifte kvinder, hvis forhold udadtil fungerede super. Oftere har jeg hørt man shaming blandt singlekvinder, hvor distancen til manden er længere og empatien mindre.

Blandt nogle af de seksuelt selvforsikrede, moderne, selvstændige kvinder, bliver manden betragtet som et seksuelt skaffedyr, som skal have udstyret i orden og vide, hvordan kan skal bruge det – ellers har hun kun hån til overs for ham. Manden skal levere varen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det groveste eksempel, jeg personligt har erfaret, blev udtalt af en kvinde i mit netværk i en samtale om engangsknald og lød: »Min tolerance over for slappe pikke er lig nul«.

Den bemærkning brændemærkede sig ind i mit sind. En så målrettet tilgang til det seksuelle, totalt blottet for indføling med den anden part - gys. Arrogant, krænkende, kynisk og i særdeles objektiviserende.

Kan man forestille sig, at mænd taler ligeså grimt om kvinder? »Jeg har nul tolerance overfor tørre skeder?«. Det har jeg faktisk svært ved.

Nu er det selvfølgelig langt fra alle kvinder, der kan finde på at tale så indiskret og sårende om andre – men faktisk mener jeg, at selv få ytringer af den slags er for mange. Selvom man shaming mest foregår bag mandens ryg og ofte kun i subtil form fremlægges for ham selv, mærker han selvfølgelig den vurdering, der er lagt på ham, og som smitter, når den deles.

Når kvinder taler så respektløst om mænd, træder vi ind i verbal lemlæstelse, som i fortiden primært har været mandens gebet

Når kvinder taler så respektløst om mænd, træder vi ind i verbal lemlæstelse, som i fortiden primært har været mandens gebet. At give igen af samme skuffe er på ingen måde vejen frem. Det er uværdigt for både krænker og offer. Og mere end det: Det er chokerende, at der ikke i alle af kvindekøn sidder en nedarvet censor, der ved, at det er nedbrydende at blive betragtet med det blik og omtalt på den måde.

Nu er det ikke, fordi jeg tror, jeg kan afskaffe al snak om, hvordan mænd er i sengen. Det er heller ikke mit ærinde, den information kan være ganske formålstjenstlig som en form for brugeroplysning. Det eneste, jeg beder om, er, at vi alle uanset køn holder kammertonen her.

Stærke kvinder burde holde sig for gode til at tale nedsættende om mænd. Lad dog være med at sige noget om en mand, som du ville krympe dig over, at andre sagde om dig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Fi er min, og du får den ik, så gå nu væk med din lille pik«, sang Natasja i 2007 i en opfordring til unge piger om passe på sig selv og kræve respekt, før de lod mænd komme sig nært seksuelt.

I 2016 er det måske på tide at gendigte den sang med omvendt kønsligt fortegn. Tal pænt om manden – og om penis – ellers du får slet ingen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden