Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Daniel Skovhus

Løkkes plan vil slide os ihjel

Som tømrer får jeg med regeringens plan 375 kr. i skattelettelser om måneden. Det er en ringe trøst for en senere pensionsalder.

Daniel Skovhus

Sidste mandag lancerede statsministeren via Facebook dele af Venstre-regeringens længe ventede 2025-plan. Ligesom de fleste andre så jeg ikke hans tale om dobbelte skattelettelser til de rige og den øvre middelklasse og lidt til os andre.

Jeg gik glip af hans budskaber, fordi jeg lå på sofaen og sov. Det gjorde jeg, fordi jeg som tømrer mandag morgen stod op kl. 05.00 for at nå på arbejde kl. 6.30, så jeg kunne være klar til at stå på byggepladsen med skruemaskinen i hånden fra kl. 6.30 frem til fyraften kl. 15.00, hvorefter jeg hoppede op på cyklen, ud at handle, hente børn, hjem og lave mad, spise, putte to små børn på 5 og 1 år.

Så kære Lars Løkke: Jeg må skuffe dig: Kl. 20.00 mandag aften lå jeg og sov. Jeg ved godt, at du vil have dit budskab ud om at jeg skal blive længere oppe, arbejde længere, knokle mig selv halvt ihjel, inden jeg når den nye pensionsalder, men desværre; jeg faldt om på sofaen … dødtræt.

Først tirsdag aften gik det op for mig, at du vil have, at jeg skal knokle på arbejdsmarkedet, til jeg fylder 72 år. Jeg er født i 1982 og er i dag 34 år.

Din og regeringens plan om at udskyde pensionsalderen med endnu et halvt år er endnu en mavepuster til velfærdsstatens sikring af en god og tryg alderdom. I forvejen er pensionsalderen med velfærdsforliget fra 2006 fremrykket voldsomt, så vi i fremtiden har Europas seneste pensionsalder. Nu vil du udskyde den med endnu et halvt år, fordi eksperterne og økonomerne forventer, at vi alle bliver 100 år og kan arbejde, indtil vi er over 70 år.

DF er desværre nogle feje bangebukse, der svigter danskerne, når det gælder

»Hvis man får en hel årgang til at arbejde et halvt år ekstra, er det omkring 30.000 personer, man kan få i ekstra arbejdsudbud om året. Hvis man kan få folk til at trække sig senere tilbage, er det en ret effektiv metode til at udvide arbejdsudbuddet på«, vurderer professor Bo Sandemann Rasmussen ved Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet.

Flot! Flere på arbejdsmarkedet skal knokle sig halvt ihjel og presse lønningerne ned, til gavn for arbejdsgivere, i et sygt opskruet tempo og forværret arbejdsmiljø.

METTE FUGL

De dygtige universitetsforskere spår, at min datter på 5 år lever, til hun er mere end 100 år, og derfor vil du, Lars Løkke, have, at hun først må gå på pension som 76-årig. Men både eksperter og politikere glemmer, at hvis hun får et nedslidende arbejde, f.eks. rengøring, fabrik, murer, omsorgsfag, ja, så falder hendes levealder drastisk. Men det gør hendes pensionsalder ikke – den stiger.

Chauffører, lagerarbejdere, sosu’er og rengøringsassistenter kan se frem til en alderdom, der er næsten halvt så lang som dem i akademikerjob, hvis Venstre lykkes med at hæve pensionsalderen med yderligere seks måneder.

Det viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik fra 2013. Ifølge undersøgelsen vil en person med en kort eller ingen uddannelse, der i dag er 43 år gammel, nå at få ni år som pensionist. Til sammenligning vil personer med en længere videregående uddannelse kunne nyde deres otium i næsten 15 gode år som pensionist.

Vi andre – jord og betonarbejderen, mureren og tømreren – vi dør med hammeren i hånden, inden vi når pensionsalderen. For ikke nok med at Venstre vil hæve pensionsalderen, så har I også skåret i arbejdstilsyn og arbejdsmiljøindsatser.

Hvad tænker du på, Lars Løkke?

Denne gang er det DF og Liberal Alliance, der skal sikre dig stemmerne. DF turde ikke at vælte dig sidste gang. DF lod dig svække Arbejdstilsynet og forebyggelsen og lave velfærdsnedskæringer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vil DF lade regeringen lave topskattelettelser og senere pensionsalder denne gang?

DF skal spises af med udlændingestramninger, og DF er desværre nogle feje bangebukse, der svigter danskerne, når det gælder. Så denne gang er det Anders Samuelsen og hans venner i Saxobank og det private erhvervsliv, der skal have et holdkæftbolsje: Saxo-direktøren med millionlønnen får med Venstres topskattelettelser 26.500 kr. i skattelettelser om året betalt af fællesskabet med nedskæringer i velfærden.

En skatterabat, en gavecheck til direktøren, som kan bruges til en ekstra au pair i Strandvejsvillaen i Nordsjælland – den del af landet med flest topskattebetalere – de små stakler.

Konsekvenserne er derimod store for mine kollegaer i byggeriet og arbejderne i resten af Produktionsdanmark samt arbejderne i velfærdssektoren, der skal betale for, at direktøren og de højtlønnede i samfundet skal have skattelettelser. Som tømrer får jeg med regeringens plan 375 kr. i skattelettelser om måneden. Det er en ringe trøst for en senere pensionsalder og dårligere vuggestuer, børnehaver og skoler til mine børn.

Så kære Lars Løkke: Vil du have mine tømrerkolleger til at holde længere og producere mere, så var det måske en idé at starte med at sætte massivt ind på at forbedre arbejdsmiljøet og sørge for en reel efteruddannelse af arbejdsstyrken. For med din plan kommer vi til at slide os ihjel af at arbejde.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden