På vej til eid-bønnen kommer Tarek Hussein med en opsang til etniske minoritetsgrupper i Danmark: drop fordommene over for det danske samfund og de andre etniske grupper.

Læs hans indlæg her: Etniske minoriteter kan også være racister

Kilde: Tarek Hussein

Tarek Hussein

Etniske minoriteter kan også være racister

Diskrimination i alle sine former og uanset afsender skal bekæmpes.

Tarek Hussein

Der er ingen tvivl om, at vi i Danmark stadig kæmper med den systematiske diskrimination, når unge nydanskere ikke kan få et job, en bolig eller komme ind bestemte steder i byen på grund af deres navn og hudfarve.

Ikke desto mindre oplever jeg desværre gang på gang, at vi i ’vores egne miljøer’ selv udøver racisme – vel at mærke over for hinanden lige såvel som over for det omgivende samfund.

Vi danske borgere med etnisk minoritetsbaggrund bliver nødt til at arbejde med vores egne fordomme

Fordommene er kolossale, og ingen går fri. Somaliere er tilbageudviklede, og deres opgange lugter af mærkelige krydderier. Araberne er temperamentsfulde og provokerende, mens iranerne er assimileret og har solgt ud af deres kultur.

LÆS MERE DEBAT

Og historierne om diskrimination er mange. Prøv at være sort, og bed om at blive gift med en arabisk pige. Det bliver over forældrenes lig, for de gifter ikke deres døtre væk til somaliere, kan det ofte lyde. Og held og lykke, hvis du kommer fra den ’forkerte’ pakistanske stamme og ønsker at gifte dig opad.

Det tragikomiske er, at denne diskrimination selv foregår i religiøse hjem, skønt religionen islam klart forbyder diskrimination på baggrund af hudfarve, kaste m.m.

Faktisk står forbuddet mod diskrimination så udpenslet, at det var en del af Profetens – fred og velsignelser være med ham – sagnomspundne afskedstale: »Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikkearaber. En hvid er heller ikke bedre end en sort, og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger«.

Forleden oplevede en nær ven, som er etnisk dansk konvertit, følgende episode.

Han stod og manglede et job og havde set, at en juicebar på Nørrebro søgte en deltidsansat. Juicebarens ejer, en muslimsk dansklibaneser, bad ham om at komme til samtale. Samtalen gik helt perfekt, og han var hjerteligt velkommen til at begynde på arbejdet, men der var lige en betingelse. Han skulle barbere skægget helt af. Var det af hygiejniske årsager? Nej. Ejeren fortalte, at han frygtede at sælge mindre, da kunderne ville stoppe med at komme. Alt sammen på grund af et lille blondt skæg. Min ven takkede nej til jobbet.

Når danske muslimer med rette bliver forargede over, at kvinder med tørklæder diskrimineres eller bliver nægtet job, så er det i den grad dobbeltmoralsk, at repræsentanter fra selv samme minoritet ikke selv gider ansætte dem på grund af skæg eller et tørklæde.

Jeg ønsker ikke at blive taget til indtægt for alverdens synspunkter, for jeg ved som sagt godt, at diskrimination i det danske samfund eksisterer. Jeg har selv været udsat for den flere gange.

Men vi danske borgere med etnisk minoritetsbaggrund bliver nødt til at arbejde med vores egne fordomme. Diskrimination i alle sine former og uanset afsender skal bekæmpes.

Hvis en ung sort gut og min datter ville giftes, ville jeg aldrig stille mig i vejen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden