Tegning. Per Marquard Otzen

Tegning. Per Marquard Otzen

Tarek Hussein

DR holder liv i fordommene om muslimer

Kunne man forestille sig, at en Anette, Thomas eller Peter rejste sig op og sagde »jeg er kristen, men tager afstand fra misbrug af børn«

Tarek Hussein

For en måned siden blev jeg kontaktet af en begejstret producer fra DR. Han fortalte, at de i anledning af ’Året der gik’-showet ville lave et lille stunt, hvor muslimer skulle rejse sig under showet og udtale »jeg er muslim, men...« efterfulgt af en fordom om muslimer.

Almindeligvis plejer jeg at tygge på mediehenvendelser, inden jeg svarer, men her var jeg stenstikker. Det blev et stort og rungende ’nej tak’, som jeg ikke har fortrudt siden.

Lørdag aften sendte DR så showet, som ud over de sædvanlige tilbageblik på årets største begivenheder indeholdt en række live-interviews. Et af disse var et yderst rørende interview med faren til den afdøde Dan Uzan, som blev dræbt under angrebet på den jødiske synagoge i februar.

Lige efter interviewet fulgte så segmentet, hvor en række personer blandt publikum med muslimsk baggrund rejste sig og udtalte »jeg er muslim, men...« efterfulgt af »ikke terrorist«, »ikke homofob«, »ikke tvunget til tørklæde« etc.

Jeg har nu set klippet adskillige gange, og for hver gang snorer min mave sig sammen af ren pinlighed. Det føles mest af alt som en zoologisk have med eksotiske muslimer, hvor den almindelige dansker måske/måske ikke kan få afkræftet sine fordomme.

Jeg hader hverken jøder, kristne eller homoseksuelle, og jeg mener, at det er en forfærdelig og horribel handling af flyve fly ind i bygninger eller dræbe uskyldige på en restaurant eller et teater. Men det mener jeg hverken som muslim, dansker eller vejlenser. Det mener jeg som menneske

Det ville være forfejlet at rette denne kritik mod de enkelte deltager og personer, hvoraf jeg kender flere, som jeg har den dybeste respekt for. Deres intention var den bedste, og de havde ingen idé om, hvilken kontekst segmentet ville blive præsenteret i.

Kritikken er snarere rettet mod DR, som med indslaget var med til at reproducere samtlige af de fordomme, som visse grupper har om muslimer, og i stedet for at afkræfte disse var med til at bekræfte dem. DR’s intention har sikkert været fantastisk, men udførelsen helt horribel og utrolig kikset.

DR havde selv fået inspiration til segmentet fra en video af mediet Buzzfeed, som gik viralt tidligere i år, og hvor unge muslimer kom med en række statements, som var af en helt anden kaliber, og som emmede af humor, sjov og selvironi – elementer, som DR’s segment ikke havde.

Det betød, at man som seer var efterladt med et gravalvorligt segment og et indtryk af, at hvis du ikke tager afstand, så må du eksplicit være tilhænger af terroren, hadet og vreden.

Kunne man forestille sig, at en Anette, Thomas eller Peter rejste sig op og sagde »jeg er kristen, men tager afstand fra misbrug af børn«, »jeg er dansker, men imod spirituskørsel« eller »jeg er DF’er, men jeg mener ikke, at muslimer skal gasses«?

Nej, selvfølgelig kunne man ikke det, da ingen – heller ikke i DR – antager, at disse ting er en del af kirken, dansk kultur eller DF. Derfor er der ikke noget behov for, at disse gruppers ’medlemmer’ aktivt skal tage afstand.

Jeg er imod terror og drab på civile, uanset om disse begås af IS eller den israelske hær. Jeg hader hverken jøder, kristne eller homoseksuelle, og jeg mener, at det er en forfærdelig og horribel handling af flyve fly ind i bygninger eller dræbe uskyldige på en restaurant eller et teater. Men det mener jeg hverken som muslim, dansker eller vejlenser.

Det mener jeg som menneske. Og det håber jeg, at vi alle – inklusive DR – kan have in mente i 2016.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

Henter…

I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

Henter…

I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

Henter…

Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce