Se og debatter nytårstalen her Godaften. En gang om året taler dronningen til os. Én gang. Hun taler ikke med os. Hun taler til os. Men tiderne skifter, så nu svarer vi. Denne tale, den er til dig Margrethe. 2010 var året hvor der blev sat tal på det meste. Overbetaling af privathospitaler, PISA-undersøgelser, Rolex-ure, pointsystemer og kongehuset. Én milliard kroner. Det er nogenlunde det I koster det det danske samfund. Ja, Lars Løkke mener at det kun er 342 millioner kroner, men det er fordi han går ud fra, at efterretningstjenesten arbejder gratis, og at staten ikke betaler husleje. Sådan er virkeligheden bare ikke. Du blev 70 i år, og i fødselsdagsgave fik du at vide, at halvdelen af danskerne vil fratage dig retten til at stadfæste danske love. Det har måske noget at gøre med, at du sidste år stadfæstede lømmelpakken, og året før tuneserloven. Det er to love, der har været medvirkende til, at Danmark er blevet dømt for at krænke basale menneskerettigheder. Jeg kan forestille mig, at det er svært at forholde sig til noget som menneskerettigheder, når man selv er hævet over loven. Men jeg vil alligevel prøve at forklare, hvordan sådan noget fungerer. Menneskeret er borgernes beskyttelse imod den udøvende magt, altså dig. Efter anden verdenskrig samledes Europa om en fælles menneskerettighedserklæring. Den beskytter borgernes ret til at ytre sig, og borgernes ret til at forsamles. De rettigheder som politiet krænkede, da republikanerne ikke måtte demonstrere til din fødselsdag. Sidst du holdt nytårstale roste du netop politiet. Dengang var det for deres indsats under klimatopmødet. Den dømmende magt formulerede det anderledes, mildt sagt. Retsformanden udtalte, at politiets indsats var nedværdigende, og derfor krænkede Menneskerettighedskonventionens artikel 3. Hvis du ikke kender artikel 3, så er det den der handler om tortur. Den danske stat blev dømt for tortur. Og du roste det. Har du tænkt dig at sige undskyld? Eller leverer du kun sammenhæng til dine loyale undersåtter? Altså, dem der bakker op om dig. For det er der 25 procent af danskerne der ikke gør. Det er hver fjerde dansker. Det er 1,3 millioner mennesker. Du står over for et afgørende valg; vil du videregive Frederik et tillidshverv fra en svunden tid? Skal han arve den utaknemmelige opgave at nedlægge institutionen, eller vil du give ham den største gave nogensinde: Friheden. Vil du mindes som Danmarks sidste regent? Den ædle, uselviske dronning, der satte folket fri. Eller vil du mindes som en administrator af en døende tradition? Godt nytår! Se og debatter nytårstalen her
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Han forsvandt ind i sig selv, når han var depressiv, og var en bølle, når han var manisk
-
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
-
Redington: Mette Frederiksen ansætter 25 nye ministre. Her får I navnene
-
Hallo DR, hvad er det for en historie, I vil fortælle?
-
Trump: Vi vil trække langt flere end 5000 soldater hjem fra Tyskland
-
Snigskytteturisme: Tog velhavende italienere til Bosnien for at skyde på mennesker?
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
KOMMENTAR
Ruslands forsvarsministerium har offentliggjort en liste over europæiske og danske virksomheder. »Sov godt«
SUPERLIGAEN
Hun lever som professionel jæger: »Det er svært at finde en mand, der er mand nok til mig«
Lyt til artiklenLæst op af Birgitte Kjær
00:00

Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Kæmpestudie glæder professor: »Det er jo vanvittigt. Frygten for smerter fylder alt for meget«
Lyt til artiklenLæst op af Lars Igum Rasmussen
00:00
Ny lyd-app fra Politiken
Politiken Lyd er lavet til dig, der hellere vil lytte til nyhederne og journalistiske fortællinger i stedet for at læse dem.
Leder af Marcus Rubin