En gik ned med stress. En anden gik helt ned med flaget og vendte aldrig tilbage. Og en tredje fik en fyreseddel. Sådan er mine personlige erfaringer med ledere af daginstitutioner. Og jeg har ikke været særlig uheldig med de institutioner, mine børn har gået på. Det er et mønster. Desværre. En undersøgelse blandt institutionsledere, som Politiken har lavet sammen med Væksthus for Ledelse, viser, at lederne på hver sjette daginstitution, skole og plejehjem har været sygemeldt på grund af stress, og at næsten halvdelen er bekymret for at gå ned med stress. Og hvad er det så, der stresser? Problembørn? Klienter? Forældre? Pårørende? For store faglige udfordringer? Nej, det handler om det stærkt voksende omfang af dokumentation, skemaer, evalueringer, regnskaber og økonomistyring, som kommunen har lagt ud til daginstitutioner, skoler og plejehjem.
Stress er den yderste konsekvens. Men det starter med, at papirarbejdet ødelægger arbejdsglæden. Trækker tænder ud 9 ud af 10 ledere i undersøgelsen siger, at omfanget af evalueringer, skemaer mv. er vokset, og at papirarbejdet ødelægger arbejdsglæden og æder af den tid, de skulle bruge på kerneopgaverne – nemlig at være en inspirerende leder af en institution. I stedet for at tale med Kaspers mor og de to nye pædagoger på blå stue eller med Odas pårørende er lederen nødt til at sidde på kontoret med computeren og regnearket og evalueringsskemaet og årsplanen og alt det andet bøvl. Forleden fortalte en bekendt mig, at han havde en fremragende og yderst afholdt leder i sine børns institution, som smed håndklædet på kontorstolen. Han gad ikke mere, nu ville han ned på Troldestuen og være en del af livet på institutionen.