Middelmådige lærere er fremtiden

Prestige. De fagligt dygtige unge er siden midten af 1990'erne gået i en stor bue uden om læreruddannelserne.
Prestige. De fagligt dygtige unge er siden midten af 1990'erne gået i en stor bue uden om læreruddannelserne.
Lyt til artiklen

»At undervise børn er noget af det sjoveste og mest udfordrende, jeg har prøvet«. Sådan sagde en 21-årig mand, jeg mødte forleden. Han havde en studentereksamen med et højt gennemsnit og havde i en længere periode været lærervikar i folkeskolen. Den ideelle lærer, tænkte jeg. Derfor spurgte jeg håbefuldt: »Har du så søgt ind på læreruddannelsen i år?«. Men svaret var: »Nej, prestigen i lærerfaget er for lav«. Det blev Copenhagen Business School. Forleden mødte jeg også en anden ung sympatisk mand. Han har aldrig haft interesse eller evner for det med bøger. Da jeg spurgte ham, hvad han ville være, svarede han: »Skolelærer«.

Ny rangliste afslører store forskelle på danske gymnasier De to oplevelser kunne være tilfældige. Men de er det ikke. De er eksempler på en stærk tendens: at de dygtigste studenter for længst er holdt op med at sende ansøgninger til læreruddannelsen, som fyldes op af middelmådige studerende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her