Når vinteren varer ved og ingen ende vil tage, og når sortsynet kredser om kraniet, så falder jeg tilbage på de norske fjeldregler. Særlig den niende regel rummer en visdom, der kan trækkes på i tunge tider: »Spar på kreftene og grav deg ned i snøen om nødvendig«. Denne den sidste af Fjellvettreglerne er speciel, fordi den ude på bjerget kun kan bruges om vinteren. Men i den indre ødemark kan der jo året rundt komme perioder, hvor det klogeste er at spare på kræfterne og grave sig ned i sneen. De otte andre norske fjeldregler gælder til hver en tid, og dét uanset om vi taler skiløb, fjeldvandring eller livsførelse. »Gå ikke alene«, lyder for eksempel regel nummer syv. »Lytt til erfarne fjellfolk«, siger den fjerde regel, og så min absolutte favorit, nummer otte: »Vend i tide, det er ingen skam å snu«.
Nu er vi netop kommet hjem fra årets tur på løjperne hist oppe i Norge – ikke pisterne i Alperne eller slalombakkerne her i Nord. Hurra, det lykkedes endnu en gang at få ungerne med på langrend, den store naturoplevelse på det høje fjeld. Men diskussionen om næste skiferie er allerede begyndt: slalom eller langrend? Jeg tror, det er en diskussion, som utallige skiløbere tager med venner, familie – og sig selv. Slalomfornemmelsen er fantastisk: fart, rytme, vinger på fødderne. Altid ned ad bakke, drinks i solen ude på en bar i terrænet plus det søde liv på skisportsstedet om aftenen. Det er skægt og sjovt og sportsligt på en smart måde.