Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Selvom mange nok vil mene, at Roskilde Festival, først og fremmest, er for de unge, bliver man vel aldrig for gammel til at nyde et par koncerter på Roskilde.
Arkivfoto:: Thomas Borberg

Selvom mange nok vil mene, at Roskilde Festival, først og fremmest, er for de unge, bliver man vel aldrig for gammel til at nyde et par koncerter på Roskilde.

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hans Davidsen-Nielsen: Hva’ så, seniorer på Roskilde – er I der?

Man er aldrig for gammel til at tage på festival. Men lad lige de unge feste i fred.

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der var ingen grænser for de hånlige kommentarer, da jeg engang i forrige årtusinde drog afsted på min første Roskilde Festival.

Alt tegnede lovende for en spændt ung mand: Min oppakning lå klar, solen skinnede, og dåsebajerne i rygsækken var rigelige. Men så lod familiens ældre generationer de første bemærkninger falde.

»Roskilde Festivalen?«, fnyste min morfar, »jeg ville hellere have været til Flandern under Første Verdenskrig«.

»Enig«, istemte min far, »jeg havde også foretrukket fire år i skyttegravens mudder med gasmaske på«.

Således opmuntrede tog en kammerat og jeg toget til Høje Taastrup og cyklede videre mod Dyrskuepladsen for at overvære Bob Dylans første koncert på Orange Scene.

På daværende tidspunkt havde min far omtrent samme alder, som jeg har i dag, men dengang forekom det sjovt nok betydeligt ældre.

Når man var omkring de 50, var man noget nær en olding, der skulle holde sig til klassiske torsdagskoncerter i Radiohuset og langt væk fra Roskilde Festival.

Egentlig havde jeg besluttet at takke af som festivalgænger, når min døtre overtog scenen. Man skal være tro mod sin alder, og jeg har aldrig overvejet at få en tatovering og gå i røde gummisko for at virke yngre.

Så hvad gør man, når nogen kommer og tilbyder én en gratis billet til Roskilde Festivalen på lørdag? Tager man pænt imod, eller finder på en undskyldning? Vejret ser ud til at blive elendigt, og årets program kunne have været bedre, hvilket taler for det sidste.

På politiken.dk har min kollega Per Munch valgt at angribe emnet fra den humoristiske side og lagt nogle små film på nettet om, hvordan det er at være på rockfestival med en af sine poder.

»Hvad fanden er jeg for en far, der står og drikker ølbong foran sin datter?«, hedder et af indslagene.

Man kan godt lide musikken, men vil nødig opfattes som en lidt patetisk figur uden fornemmelse for sin alder

Det er god underholdning, men udstiller samtidig dilemmaet hos mange midaldrende: Man kan godt lide musikken, men vil nødig opfattes som en lidt patetisk figur uden fornemmelse for sin egen alder.

Indtil for et par år siden havde Roskilde Festivalen en særlig seniorordning, hvor alle over 65 år kunne komme gratis ind på sidstedagen.

Men det er man siden gået bort fra – måske fordi Ældre Sagen i 2014 klagede over, at Rolling Stones med oldefar Mick Jagger i spidsen ikke blev programsat om søndagen, så hele 68-generationen kunne mindes deres fortid uden at finde muldvarpeskindet frem.

Først og fremmest synes jeg, at Roskilde Festival skal være for de unge. Et sted, hvor de kan få lov til at slippe sig løs og opleve en bevidsthedsudvidende uge, hvor de forhåbentlig finder soundtracket til deres egen generations formative år. Der skal være områder, hvor de unge kan have deres ungdom i fred.

Tilsyneladende har alle ikke lige nemt ved at give slip på deres børn, for foreløbig har det store samtaleemne på dette års festival været curlingforældre, der brokker sig på Facebook over alt fra dårlige teltpladser til det kolde vejr.

Sådan en førstegangsoplevelse kan ledelsen ikke byde deres små pussenusser, som nogle forældre tilmed ligger i telt ved siden af. Men som talskvinden for Roskilde Festival, Christina Bilde, så udmærket har udtalt om kritikken fra forældrene:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Grundlæggende tænker jeg, at man sender sit barn eller sit unge menneske afsted, og så skal man gøre det og lade dem flyve. De er rigtig gode til at passe på hinanden, og de kommer hjem efter en uge og er vokset, hvis man lader dem vokse«.

Selv om jeg er en uforbederlig kontrolfreak, forsøger jeg at efterleve ordene og undlader at ringe for tit. Men da min yngste alligevel var hjemme at vende for en kort bemærkning, spurgte jeg, hvad hun ville sige til at møde sin gamle far på Roskilde Festival.

»Det er vel okay – hvis du ikke drikker dig for fuld eller dukker op i vores camp«.

Vores ældste har nået en alder, hvor hun ligefrem synes, det kunne være hyggeligt at mødes et sted på festivalpladsen og spise middag. Hvis jeg giver, forstås.

Så det vil jeg tygge på, og ifølge en af mine jævnaldrende kolleger bliver man aldrig for gammel til at more sig. Måske man bare skulle holde sig i baggrunden og høre en enkelt koncert eller to. Rock på tværs af generationer.

Er I der, Roskilde? Kan I høre noget? Forhåbentlig lidt endnu.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden