0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.
Denne artikel er delt af Charlotte Branner. Som Politiken-abonnent kan du ubegrænset dele artikler med dine venner og familie.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om De fyrede

I 2020 danser vi på den synkende skude, fordi forbrugsfesten er ved at være forbi

Tid og god samvittighed bliver 20’ernes mest eftertragtede vare. Vi vil forkæle os selv og søge trøst for den klima-krise, vi ved, vi står over for, men som vi ikke indretter os efter endnu. To danske trendeksperter spår om megatrends på kanten af et nyt årti.

Katinka Hustad
Foto: Katinka Hustad

»Gassen er gået af ballonen, festen er ved at være forbi, og derfor skal vi nå noget inden, der er lukket og slukket«, siger Julia Lahme, der er direktør i Lahme Kommunikation.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bæredygtighed, natur, fællesskab, aflad, tingsforstoppelse, stilhed og krise.

Sådan lyder overskrifterne for det nye årti, hvis man spørger to af Danmarks førende trendeksperter, Julia Lahme fra Lahme Kommunikation og Louise Kongsholm fra trendinstituttet Pej Gruppen, som begge lever af at analysere og udpege trends i tiden for virksomheder, der gerne vil vide, hvordan vi forbrugere vil opføre os i det kommende år og årti.

Hvor nogle trends viser sig kun at blive krusninger i overfladen, bliver andre store bølger. Den helt store tsunami, der ikke kommer til at efterlade nogen tørskoede i det nye årti, er klimaforandringer, som ingen længere tør argumentere imod.

Efter de senere års højkonjunkturer, hvor forbruget har været højt i den vestlige verden, og penge har været næsten gratis at låne, vil vi opleve en periode med fokus på mindre, men mere ansvarligt forbrug, og vi vil i stigende grad stille krav om god opførsel til virksomheder og deres produkter, fordi vi har mistet tilliden til myndigheder, politikere og medier.

Hvor 10’erne var et årti med økonomisk opsving efter finanskrisen, sociale medier og digital teknologi, #MeToo, kønsdebat, flygtningestrømme og højt forbrug på trods af en spirende klimabevidsthed, bliver 20’erne ifølge Julia Lahme problemløsningens årti. Klimakrisen kommer, vi ved, at vi skal i gang med at rydde op efter at have brugt naturens ressourcer som tagselvbord de seneste 100 år.

Du er der næsten

Du behøver ikke et abonnement for at læse artiklen. Det eneste, du skal gøre, er at oprette en profil, og så kan du læse videre.

Opret profil

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts