0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fra 50 til 2.100 gram på 33 dage, nej tak! Lidl standser salg af fersk kød fra turbokyllinger

Fra marts vil kæden kun sælge dyrevelfærdsmærket kylling. Initiativet kan sætte gang i en udvikling af den slags, som på få år betød et farvel til buræg.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mathias Christensen
Foto: Mathias Christensen

Konventionelle slagtekyllinger dyrkes i hold af 40.000, hvor 20 fuldvoksne dyr deles om en kvadratmeter. Her en slagtemodne kylling af racen ross 308.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis du køber ind i en af Lidls 125 butikker i Danmark, er det snart slut med at købe ferske kyllingevarer fra den markedsdominerende kyllingerace ross 308. Fra marts vil dagligvarekæden som den første i Danmark kun sælge ferske kyllingevarer, som kan opnå det statslige dyrevelfærdsmærke. ​​​​​​​​​

»Vi er stolte af at sætte handling bag de holdninger om dyrevelfærd, som det er let at have. Vi tager nu et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden ved at udskifte en hurtigvoksende race med en langsomtvoksende, så al fersk kylling kan påføres dyrevelfærdsmærket med et hjerte«, siger indkøbsdirektør Rasmus Pape fra Lidl.

Det sker ved at erstatte den af dyrebeskyttelsesorganisationer udskældte industrikylling ross 308med racen ranger gold.​​​​​​​​​

Initiativet er planlagt gennem så lang tid, at der næppe bliver udsolgt med det første, hvis forbrugerne er begejstrede. Producenten Danpo har ifølge direktør Mark Juel Hemmingsen bestilt 6 millioner flere langtsomtvoksende kyllinger. Selv om racen ranger gold er dyrere at producere, fastholder Lidl indtil videre de nuværende priser for at lægge pres på konkurrenterne.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter