0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om De fyrede

Se hvilke danske brands, det drejer sig om: 85 tøjmærker har lovet ikke at brænde tøj, de ikke får solgt

Forbrugerrådet Tænk blæser til kamp mod tøjspild i ny kampagne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stop tøjspild, og lad tøjet længe leve! Under den parole blæser Forbrugerrådet Tænk til kamp mod tøjspild i en ny kampagne, som opfordrer forbrugere til at engagere sig og politikerne til at lave en national handlingsplan for tøjspild.

Baggrunden er, at produktionen af tekstilfibre er tredoblet siden 1975, og selv om tøjproduktion i høj grad belaster klimaet og miljøet, bliver produktionen af tøj og sko ved med at vokse.

»Som forbrugere har vi en del af ansvaret, når vi køber tøj, som vi sjældent eller aldrig bruger. Men virksomhederne og politikerne har også et ansvar«, skriver forbrugerorganisationen på sin hjemmeside.

Eksempelvis smider danske butikker og tøjproducenter hvert år 677 tons nyt tøj ud. Det viser en analyse, som affaldsrådgivningsfirmaet Econet har lavet. Tøjet kunne være solgt eller foræret væk, men i stedet bliver det til affald, som havner på forbrændingsanlæg.

Forbrugerrådet Tænk har spurgt 85 danske virksomheder, som repræsenterer over 100 brands, om de vil afgive et løfte om ikke at destruere nyt, usolgt tøj. 50 virksomheder, der repræsenterer cirka 85 brands, svarede ja til at bakke op om løftet. Oversigten findes på Taenk.dk.

Samtidig opfordres landets politikere til at lave en handlingsplan for tøjspild med fokus på at mindske destruktionen af nyt tøj, at forebygge overproduktion af tøj, at forlænge levetiden af tøj gennem design, vedligehold og cirkulære initiativer samt at give bedre information, så forbrugere kan gennemskue tøjets miljøbelastning og skille sig af med aflagt tøj på en miljøvenlig måde.

Forbrugerrådet Tænk har sendt et brev til miljøminister Lea Wermelin med forslaget.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

  • Per Lange/Per Lange