0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om De fyrede

Så landede Amazon i Sverige

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kevin Mohatt/Ritzau Scanpix
Foto: Kevin Mohatt/Ritzau Scanpix
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så skete det. I går, onsdag 28. oktober gik Amazon.se online og gav svenskerne adgang til et udvalg på over 150 millioner produkter fordelt på 30 kategorier, herunder produkter fra tusindvis af europæiske og lokale svenske virksomheder – ifølge gigantens pressesite til lave priser og gratis levering ved ordrer på over 229 svenske kroner (165 kroner).

»Nu er Amazon kommet tæt på, og det giver både netbutikkerne og forbrugerne et pejlemærke for, hvad der sker, når Amazon engang åbner i Danmark«, siger FDIH’s direktør, Niels Ralund.

I første omgang har Amazon ikke har taget sin fordelsklub Amazon Prime med til Sverige, men det sker sandsynligvis inden for nogle måneder, vurderer han.

Forud er gået flere år med forudsigelser om, hvordan etableringen af giganten i Skandinavien vil påvirke butikslivet i Danmark. Det vil for alvor mærkes, hvis loyalitetsprogrammet Amazon Prime rulles ud, viser erfaringen. I Tyskland har fordelsprogrammet givet Amazon 17 millioner Prime-abonnenter, svarende til cirka 45 procent af alle husstande. Et årsabonnement til cirka 525 kroner giver gratis ekspreslevering samt filmtjeneste, musiktjeneste, gratis e-bøger og datalagring.

Forbrugerrådet Tænks vicedirektør, Vagn Jelsøe, har tidligere påpeget, at Amazon på grund af sin størrelse både kan bidrage til at styrke konkurrencen til glæde for forbrugerne og til at indskrænke den ved på grund af sin størrelse at være en trussel for mindre virksomheder.

I forhold til forbrugerrettigheder ser han samme problemer hos Amazon som hos andre globale handelsplatforme. En del af de markedsførte produkter lever ikke op til europæisk produktlovgivning.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter