0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Wish.com er under mistanke for at vildlede forbrugerne med for høje førpriser

Nethandelsgiganten Wish.com mener ikke, at den har ansvar for de varer, der sælges via platformen. Men juraen siger noget andet, mener danske myndigheder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

En vandmelonskærer er bare en ud af tusindvis af fra Wish.com. Mange varer sælges med løfter om enorme besparelser. Men førpriserne skal ifølge den danske forbrugerombudsmand være reelle, ellers er det i strid med loven.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når du som forbruger køber en vare, skal du kunne være sikker på, at du får korrekte oplysninger om blandt andet prisen og varens indhold.

Men når du handler på platforme som Wish, Alibaba, Amazon eller andre, som ’bare’ formidler kontakten mellem dig som kunde og den egentlige sælger af en vare, forsøger nethandelsgiganterne at skyde det ansvar fra sig.

Det viser en aktuel sag, hvor Forbrugerombudsmanden ser på formodede falske førpriser hos Wish.com, som de seneste år har sendt millioner af pakker til danske forbrugere.

»Førpriserne på Wish virker umiddelbart urealistisk høje. Der er besparelser på helt op til mere end 90 procent, og det giver forbrugeren et indtryk af, at man får et rigtig godt tilbud. Men hvis førprisen ikke er rigtig, er forbrugeren blevet vildledt og har ikke truffet sit valg på grundlag af korrekte oplysninger«, siger Eva Sjøgren, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

Ifølge e-handelsloven kan en handelsplatform være ansvarsfri, fordi den bare lægger plads til, at andre handlende kan udbyde deres varer. For eksempel kan Adidas sælge et par sko via Zalando, og så er det Adidas og ikke Zalando, der har ansvaret for at give kunden de rette oplysninger om skoene.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter