Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyt. Fra i morgen skal man betale for produkter hos Freemarket - det såkaldte gratis supermarked, hvor man ellers betalte med at reklamere for produkterne.
Foto: Miriam Dalsgaard (arkivfoto)

Nyt. Fra i morgen skal man betale for produkter hos Freemarket - det såkaldte gratis supermarked, hvor man ellers betalte med at reklamere for produkterne.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gratis supermarked sejrer sig selv ihjel

Alt for mange ville have gratis produkter. Nu ændrer reklame-butik koncept.

Indkøb
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke ofte, at en virksomhed prøver at komme af med sine kunder.

Det er imidlertid målet for Freemarket: Den første danske 'tryvertising' butik, hvor kunder kan få gratis produkter - hvis de til gengæld anmelder eller reklamerer for dem på blandt andet de sociale medier.

Men efter knap et halvt år skifter københavnerbutikken koncept. Alt for mange danskere har været for ivrige efter de 10 månedlige gratisvarer, Freemarket har tilbudt, fortæller medstifteren Simon Taylor:

»Vi fik hurtigt for mange medlemmer, som bare ville fylde deres poser med gratis varer, fordi de kunne. Ikke fordi, de var interesserede i produkterne. Det er ikke det, vi ville«.

LÆS ARTIKEL

Det nye koncept 'Testr' skal i stedet tynde ud i kundekredsen. Tilbage skal helst være »dedikerede medlemmer«, som interesserer sig for de enkelte produkter og gerne vil teste dem, forklarer han.

»Vi havde næsten 20.000 medlemmer før, men det handler mere om kvaliteten på medlemmerne. Så det er en del af planen at miste medlemmer. Det er bedre at have 5.000 topmedlemmer, der virkelig er interesserede i produkterne, end 20.000 tilfældige«.

Fiktiv valuta skal afskaffe medlemmer

Derfor skal man nu betale penge, hvis man vil teste produkter fra blandt andet Rynkeby, Kims, Frisko, Cocio og San Pellegrino. Varerne har samme pris som i normale butikker, men alligevel kan man købe flere varer for sine indbetalinger, reklamerer firmaet med.

Freemarket, som fra i morgen vil hedde Testr, har nemlig opfundet en fiktiv valuta. Betaler man 49 kroner månedligt, svarer det til 150 testr-kroner, som man kan købe produkter for. Det skal skræmme kunder, som ikke er dedikerede til konceptet, væk.

LÆS ARTIKEL

»Nu håber vi, at folk får en bedre forståelse af, hvad konceptet går ud på – at det ikke handler om, at man bare tager tilfældige produkter, som man ingen interesse har i, men at man kan teste bestemte varer og prøve ting af«, fortæller Simon Taylor.

Ikke længere et krav at reklamere på Instagram

Som noget nyt er det ikke længere et krav til kunderne, at de skal at reklamere for produkterne, som det var tidligere.

»Nu bliver man bare belønnet, hvis man gør det«, siger Simon Taylor.

LÆS ARTIKEL

Reklamerer man for produktet eller anmelder det via et spørgeskema, får man således ekstra testr-kroner og kan købe flere varer. Men man skal have lyst til at fortælle om produkterne, siger han:

»Vi vil gerne have fat i medlemmer, som er gode for de producenter, vi har - det de melder ud skal jo være validt«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden