Dansk forskergruppe har fundet MRSA-bakterier i 17 ud af 401 heste. Det er ny viden, men hvordan smitten er foregået, er stadig et uløst mysterie.
Foto: Per Folkver

Sundhed

MRSA-bakterier er fundet i 17 danske heste

Ny undersøgelse viser, at der er MRSA-bakterier i 17 ud af 401 heste. Myndigheder vil ikke lave nye forholdsregler for rideklubber eller skærpe procedurer for sygehusansatte.

Sundhed

MRSA-bakterier har de seneste år vakt stor opmærksomhed som et kraftigt stigende problem i den danske svineavl.

Nu står det klart, at bakterien, der i visse afskygninger kan smitte mennesker og i værste fald kan føre til dødsfald, også har bredt sig til danske hestebesætninger.

Det viser den hidtil mest omfattende undersøgelse af MRSA blandt heste i Danmark.

»Det tyder umiddelbart på, at der har været en stigning i forekomsten i den danske hestebestand«, siger lektor Peter Damborg fra Københavns Universitet, som er en af forskerne bag undersøgelsen, der blev udgivet i det internationale videnskabelige tidsskrift Frontiers in Microbiology i begyndelsen af april.

En gruppe forskere fra Københavns Universitet og Statens Serum Institut har undersøgt 401 heste, hvoraf 17 viste sig at bære MRSA-bakterien. De fleste bar på forskellige varianter af MRSA CC398-bakterien - bedre kendt som husdyr-MRSA - der kan smitte fra dyr til mennesker.

Tidligere mindre undersøgelser i 2005 og 2015 har ikke fundet tegn på MRSA-smittede heste i Danmark.

Forsker: Sygehuse skal til at holde øje med ride-entusiaster

Det fund får Hans Jørn Kolmos, der er professor og forskningsleder i klinisk mikrobiologi ved Syddansk Universitet, til at løfte øjenbrynene. Han er ikke en af forskerne bag studiet, men han kalder de flere end fire procent smittede heste for »forbavsende mange«.

Der kan ifølge ham være behov for, at ansatte i sundhedssystemet er opmærksomme på folk, der omgås heste.

»Nu skal vi også til at tage hensyn til, at de, der rider på heste, kan være smittebærere af MRSA, når de kommer ind på sygehuset. Det tager vi overhovedet ikke højde for lige nu«, siger han.

Men ifølge Sundhedsstyrelsen betyder de MRSA-ramte heste ikke, at der skal indføres nye procedurer for sygehuspersonalet.

»Andelen af smittede heste giver ikke anledning til, at vi mener, at man skal spørge alle, om de har en hest, når de indlægges på sygehuset. Men omvendt synes jeg, at det her er med til at skabe opmærksomhed om, at der jo er bakterier omkring dyr«, siger Bolette Søgaard, der er overlæge i Sundhedsstyrelsen.

Tag bare en ridetur

Studiet er anonymiseret, og ingen ved derfor, hvilke af de 74 undersøgte hestebesætninger, herunder 20 rideskoler, der er ramt af MRSA. Hos Aarhus Rideklub fortæller bestyrelsesformand Anette Fritsche, at de ikke har tænkt sig at undersøge deres heste for MRSA. Det er ifølge hende rigtig svært at kontrollere, hvilke bakterier der trænger ind i deres hestestalde.

»Vi prøver at tage nogle generelle forholdsregler for at undgå smitte. Men lørdag og søndag, når solen skinner, kommer der vel 100 fremmede mennesker gennem stalden. Og det er jo ikke til at vide, hvor de har været henne, før de kommer her«, siger hun og fortæller, at de altid har haft skilte, der fortæller, at folk ikke må røre hestene.

Ifølge Bolette Søgaard fra Sundhedsstyrelsen skal forældre ikke holde deres børn hjemme fra rideundervisning.

»Man skal huske altid at have en ordentlig hygiejne. Men man skal ikke være bekymret for at blive MRSA-bærer, fordi man tager ud på rideskolen og tager en ridetur lørdag formiddag«, siger overlæge Bolette Søgaard. Ifølge hende kræver det som regel længere tids omgang med MRSA-smittede dyr, før man bliver smittebærer.

Samme melding lyder fra Fødevarestyrelsen.

»Da vi ikke har nogen særlige forholdsregler for folk, der besøger svinebesætninger, så vil vi heller ikke gøre det her«, siger Stig Mellergaard, souschef i Fødevarestyrelsen.

Årsag til smittede heste er »lidt et sort hul«

Ifølge Peter Damborg ved forskerne reelt ikke, hvad konsekvensen af den nye fremkomst af MRSA i heste i Danmark bliver. Det er stadig et mysterium, hvordan hestene har fået det, og i hvilken udstrækning det smitter til mennesker.

44 personer smittet med husdyr-MRSA fra mink på tre år

»Vi ved stort set ingenting om, hvordan hestene har fået de her bakterier. Det er lidt et sort hul. Dog er den hestespecifikke MRSA velkendt i heste fra Midteuropa, så vi kan ikke udelukke, at den er spredt derfra«, siger Peter Damborg.

Det har heller ikke været muligt for forskerne at undersøge de mennesker, der har haft kontakt med de MRSA-smittede heste.

»Derfor er der en del usikkerhed forbundet med spørgsmålet om, i hvor høj grad bakterierne smitter til mennesker. For at komme det nærmere analyserede vi en historisk samling af MRSA-stammer fra mennesker, og i perioden 2004 til 2015 var der tre tilfælde med mennesker, der har haft den hestespecifikke MRSA-type, vi har fundet«, siger Peter Damborg.

I de tilfælde har det drejet sig om tre hestedyrlæger, hvilket ifølge Peter Damborg vidner om, at heste-MRSA kan overføres til mennesker, men at »det formentlig ikke er noget, der spredes med lynets hast overhovedet«, som han siger.

MRSA-bakterie i halvdelen af dansk svin i kølediskene

»Personligt vil jeg ikke være bange for kontakt til heste, og jeg vil heller ikke være bekymret for at sende familiemedlemmer til ridning. For selv hvis man bliver smittet med MRSA fra heste, er den ikke mere farlig end de stafylokokker, der er i vores egen krop«, siger Peter Damborg, som dog tilføjer, »at det kan kræve kraftigere antibiotika end sædvanligt«, hvis den medfører infektion.

Ifølge Stig Mellergaard kommer undersøgelsen til at indgå i arbejdet i Fødevarestyrelsens MRSA-ekspertgruppe, der aflægger rapport før sommerferien.

Antallet af svin med MRSA er steget markant på få år. Det her ser ud til at gælde et lille udsnit af hestebestanden, så bør man ikke gøre noget allerede nu for at bremse en eventuel udvikling?

»Nu kaster vi det for de videnskabsfolk, der sidder i MRSA-gruppen, og så vil de vurdere det«, siger Stig Mellergaard.