0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Når tegneren føler sig som fotograf

Tegning: Phillip Ytournel

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Øjnene, der ser, er ikke de samme – og de kreative redskaber er også forskellige.

Alligevel er der en masser ligheder mellem måden, som fotografer og tegnere tænker på. I hvert tilfælde når de sendes ud fra redaktionen for at skildre virkeligheden med nyhedsbriller på.

I denne uge har der igen stået Stein Bagger i avisernes overskrifter. Retten er sat, og det er Politikens tegner Philip Ytournel også.

Han kommer i god tid til dagens retsmøder og sætter sig med sin computer på skødet på en plads, hvorfra han kan overskue alt, der sker i retslokalet.

Når han sidder dér på 1. række og kigger ind i ryggen på Stein Bagger, repræsenterer han alle Politikens læsere. Han er placeret lige netop dér, for at du kan få et indtryk af, hvordan der ser ud, og hvad der sker inde bag de lukkede døre.

Vi kan sagtens sende et helt hold journalister ind for at dække sagen, men der er regler, som gør, at vi ikke må fotografere inde i en retsbygning. Til alt held er der er ikke noget, som forhindrer Philip i at illustrere, hvad han oplever.

Ligheden med fotografiet er, at han selv bestemmer, hvor han kigger hen, og hvilket udsnit af indtrykkene han vælger at beskrive mere detaljeret.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere