0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Død som underholdning

 KRISTIAN LINNEMANN
Foto: KRISTIAN LINNEMANN

Arkivfoto

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sådan en dag, hvor halvdelen af Danmarks befolkning sidder klar foran fladskærmen og venter på den forløsende afsløring af, hvem der er gerningsmanden i søndagsserien ’Forbrydelsen’, kan jeg ikke lade være med at sammenligne tv-krimier med de meget voldsomme kriminalsager, der har fyldt medierne den seneste tid.

Nogle forbrydelser har fået pressens fokus i kraft deres spektakulære udførelse som for eksempel de voldsomme millionrøverier mod værdidepoter, hvor brændende biler og partisansøm har været inde i billedet.

Andre gange er det tragiske drabssager, der kommer på alles læber som fornavnet på offeret efterfulgt af ’-sagen’. For eksempel ’Kirsten-sagen’ og ’Lisbet-sagen’.

Eller andre ulykkelige sager, hvor personer forsvinder af den ene eller anden grund, og hvor vi følger pårørende og hjælpere i kamp mod tiden, mens de søger i vandløb og vådområder efter den forsvundne – og efter håbet.

Ofte følger offentligheden med i politiets arbejde og dets forsøg på at opklare forbrydelserne. Vi får billeder af de personer, der er indblandet, så befolkningen kan hjælpe med at lede. Nogle gange af både offer og gerningsmand.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere