Der kan lige nøjagtigt knibes 50 personer ind foran scenen på spillestedet 5e, hvor man kan lægge øre til alt fra bebop til hiphop.
Foto: Lars Hansen (arkiv)

Der kan lige nøjagtigt knibes 50 personer ind foran scenen på spillestedet 5e, hvor man kan lægge øre til alt fra bebop til hiphop.

Festivaler

Guide: Kom heeeeelt tæt på jazzen på disse små spillesteder

Copenhagen Jazz Festival er kun få pulsslag væk, og det betyder en snarlig stormflod af koncertoplevelser i alle størrelser og former over hele København. Ibyen guider til seks intime spillesteder, hvor du kan opleve jazzen på aller-nærmeste hold.

Festivaler

Fri leg på 5e

Det er ikke helt nemt at finde. Man skal ned ad Slagtehusgade i Den Grå Kødby, dreje til venstre lige før det store lindetræ og så kigge efter skiltet ’5e’. Først dér kan man træde ind i den tidligere slagtestald, der i dag udgør mikro-spillestedet og forsamlingshuset 5e.

Der er ikke gjort meget ved bygningen, siden den husede kreaturer. Lokalet har rå murstensvægge og betongulv, og de gamle staldvinduer er bevaret. Stearinlys og brændeovn udgør den primære belysning her, hvor der lige nøjagtigt kan knibes 50 personer ind foran scenen.

5e blev grundlagt for syv år siden af musikere fra jazzkollektivet ILK (Independent Label København), heriblandt trommeslager og multimennesket Kresten Osgood, der er kendt for sin frie, døgnåbne tilgang til musik.

Som spillested er 5e ramme for noget af det mest eksperimenterende jazz – og avantgardemusik fra den danske og internationale musikscene. Men egentlig er det snærende at kalde stedets profil for jazz og avantgarde, for musikalske grænser kigger man forgæves efter her, hvor stort set alt kan ske på scenen. Fra bebop til hiphop og cirka alt derimellem.

5e er især blevet kendt for det faste indslag Mandagsklubben, hvor Kresten Osgood inviterer en række musikere, internationale stjerner såvel som lokale undergrundsbands på scenen.

Det er folk i alle aldre, der lægger vejen forbi. Under årets jazzfestival kan man for eksempel høre alt fra avantgardeensemblet All Too Human og saxofonist Laura Toxværd, der skaber improvisationsmusik ud fra 18 grafiske partiturer, til en gang japansk maraton-jamsession med 17 musikere på scenen i forskellige konstellationer.

5e. Slagtehusgade 5e, 1715 København V. Varierende åbningstider.

Den gamle skole på La Fontaine

Fra nyere undergrund til én af de gamle garvede på den københavnske jazzscene. Spillestedet og værtshuset La Fontaine har holdt til på Kompagnistræde 11 i indre by siden begyndelsen af 1960’erne. Før La Fontaine blev til La Fontaine, lå der et restaurant- og kabaretsted.

Det var imidlertid først, da jazzviolinist og vibrafonist Finn Ziegler overtog stedet i begyndelsen af 1970’erne, at La Fontaine for alvor begyndte at markere sig som byens helt store jazzsted. Ziegler drev La Fontaine frem til 1986 og lod sin personlige begejstring for amerikansk swingjazz smitte af på omgivelserne.

Gæstede man La Fontaine dengang, kunne man være så godt som sikker på at finde Ziegler tussende rundt derinde med en lille cerutstump hoppende rundt i mundvigen. Ziegler var selv en hyppig musiker på La Fontaines scene, hvor han spillede sin elskede swingmusik sammen med en lang række kunstnere – blandt andre Niels Henning Ørsted Pedersen og komponist og big band-leder Ib Glindemann.

I dag er La Fontaines bordeauxrøde vægge pyntet med fotografier, der vidner om nogle af de flere tusind koncerter, der er blevet spillet der i årenes løb. Belysningen er afdæmpet, og et lille podie i det ene hjørne af lokalet udgør scenen. Her er plads til godt 100 gæster, og sidder man som publikum på første række, er man aldrig længere væk fra musikerne på scenen, end at man næsten kan trykke dem på næsen, hvis man strækker armene frem foran sig.

Folk i alle aldre kommer på La Fontaine, og her bliver spillet koncerter året rundt – fra 1930’ernes swing over 1940’ernes bebop og frem mod 1950’ernes hard bop, modal jazz og cool jazz. La Fontaine har åbent alle ugens dage, og især de natlige jamsessions, som ofte først klinger ud tidligt på morgenen, er stedet kendt for.

La Fontaine er også et populært spot for udenlandske turister og andre, der gerne vil have uhøjtidelig barstemning kombineret med old school amerikansk jazz.

La Fontaine. Kompagnistræde 11, 1208 København K. Hver dag kl. 20-05.

Blå Mojo og dansefest

Få hundrede meter fra La Fontaine finder man spillestedet Mojo i Løngangsstræde. Her er det ikke jazz, men en af jazzens forfædre, bluesmusikken, som er i centrum. Mojo udgør lidt af en totempæl i det danske bluesmiljø, hvor sammenholdet er tæt, og de fleste kender hinanden på kryds og tværs.

På Mojo er der ingen fancy indretning, avanceret barsortiment eller striks rygepolitik, for den sags skyld. Her er det musikken og festen, man kommer for. Som publikum kan man opleve så godt som alle nuancer af blues- og rootsmusik, og der er livemusik hver eneste aften. Torsdag er der desuden åben blues jam, hvor alle er velkomne til at indtage scenen, flankeret af Mojos faste rytmegruppe.

Mojo er også kendt for at være lidt af et dansested, hvor duggen hurtigt får matteret ruderne ud til gaden – man kan ofte blive nødt til at danse helt tæt, for der er ikke plads til mere end godt 100 mennesker alt i alt.

Under Jazzfestivalen kan man i år høre blandt andre den danske multiinstrumentalist Emil de Waal spille folk og soul-inspirerede kompositioner sammen med musikerne Gustaf Ljunggren, Dan Hemmer og Paul Banks.

Mojo Blues Bar. Løngangsstræde 21C, 1468 København K. Hver dag kl. 20-05.

På billedet ses Nikolaj Hess (klaver), Anders Christen (bass) og Kresten Osgood (trommer), der tilbage i 2006 spillede koncert i Jazzcup.
Foto: Jens Dresling

På billedet ses Nikolaj Hess (klaver), Anders Christen (bass) og Kresten Osgood (trommer), der tilbage i 2006 spillede koncert i Jazzcup.

Fire-i-én på Gothersgade

Med udsigt til Kongens Have på Gothersgade 107 finder man Jazzcup – et lille venue, som kombinerer café, bar, spillested og pladebutik i ét.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bag Jazzcup står foreningen Jazzklubben, der har eksisteret siden 1987 og arbejder ud fra den enkle devise at få så meget god musik som muligt ud til folket. Der er livemusik på Jazzcup hver fredag og lørdag eftermiddag, året rundt.

Under Copenhagen Jazz Festival holder Jazzcup dog åbent alle dage og stiller sin lille scene til rådighed for et væld af koncerter. Her bliver der stort set propfyldt, og Jazzcup formår især at tiltrække det ældre, jazzelskende kernepublikum.

Den musikalske stil lægger sig ofte i strømmen af mainstream amerikansk jazz, men byder også på eksempelvis gospel, latinjazz og world music-inspirerede kunstnere. I år kan du eksempelvis høre The Danish Jazz Quartet med blandt andre trommeslagerveteranen Alex Riel, den dansk-zimbabwiske sangerinde Miriam Mandipira og den svenske jazzpianist Lars Jansson.

Jazzcup. Gothersgade 107, 1123 København K. Varierende åbningstider alt efter arrangement.

Luksuriøs intimitet på Montmartre

Jazzhus Montmartre er et af byens mest historiske jazz-venues. Stedet åbnede første gang på sin nuværende adresse i Store Regnegade i 1959 og var frem til midten af 1970’erne et internationalt hotspot for jazzmusikken. Flere stjernemusikere lagde vejen forbi Montmartre i de år, og især jazzlegenderne Ben Webster og Dexter Gordon var fast inventar på stedet, da de begge boede i København i en årrække. I 1976 flyttede Montmartre til Nørregade, men måtte lukke igen i 1995.

Spillestedet lå dødt frem til 2010, hvor mediemand Rune Bech og jazzpianist Niels Lan Doky besluttede at genåbne stedet i de oprindelige lokaler med en ambition om at genskabe stedets hjemlige, nære stemning. I dag befinder Montmartre sig i den mere luksuriøse ende af byens små jazzspillesteder.

Her er plads til 80 publikummer, og der er kræset for lyden i det lille koncertrum, hvor man sjældent er mere end ti meter væk fra musikerne på scenen. Det sikrer, at man som publikum aldrig går glip af selv den mindste detalje i musikken. For en koncert på Montmartre må man typisk smide et sted mellem 100 og 400 kroner for en billet

Jazzhus Montmartre. Store Regnegade 19A, 1110 København K. Koncerter på varierende tidspunkter.

Jazz under kirkehvælvingen

Something Else er temaet for årets Copenhagen Jazz Festival, og det er noget, som Brorsons Kirke på Nørrebro tager til sig. Ikke kun under festivalen, hvor kirken danner rammen om en håndfuld koncerter, men også resten af året. Brorsons Kirke er en folkekirke målrettet børn og unge og med en erklæret rytmisk musikprofil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Brorsons Kirke er ganske vist stor af fysisk størrelse, men kirkerummet kan alligevel tilbyde et nærvær, som er helt fortættet og dybt koncentreret. Næsten som sad man alene med musikerne under kirkens store loftshvælvinger og smukke glasmosaikker.

I løbet af de seneste par år har Copenhagen Jazz Festival-programmet budt på stadig flere kirkekoncerter. I år er ingen undtagelse, og her kan man i Brorsons Kirke opleve, hvordan jazzmusikkens nerve og kirkerummets andægtighed tilsammen skaber en særlig stemning.

I år kan man eksempelvis høre Bowie-fraklipkoncerten ’Bowie Instrumentals 1977-1979’, hvor pianist Adi Zukanovic (IRAH, Bisse, Nikolaj Nørlund, Oh Land) står i spidsen for et orkester, der fortolker nogle af David Bowies indtil for nylig relativt ukendte, obskure instrumentalnumre.

Brorsons Kirke. Rantzausgade 49, 2200 København N.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

IBYEN