0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Filmquiz Panser og plader

Leg med i filmquizzen og vind billetter til filmen "Things We Lost In The Fire''. Denne uge stilles fem spørgsmål om vor tids nyere ridderfilm.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Erik Aavatsmark
Foto: Erik Aavatsmark
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ridderfilm går helt tilbage til filmens barndom. Ikke sært, eftersom filmen opstod i slutningen af 1800-tallet, just på samme tidspunkt som senromantikken dyrkede den chevalereske, men reelt fortidige feudale ridderlighed.

Frejdige tempelriddere, fredløse Robin Hood og fægtende musketerer såsom d’Artagnan og Cyrano de Bergerac var populære i romaner og på teatre. Derfor var det oplagt, at stumfilmens instruktører med Douglas Fairbanks, Rudolph Valentino og John Barrymore i diverse kostumer netop drejede flamboyante melodramaer om at have kappen på begge skuldre og kården i hånd for det ene eller det andet.