Foto: Simon Fals (arkiv)
iBYEN

Jazzhouse lukker i København K

Jazzhouse forlader lokalerne i indre København. Spillestedet - og jazzmusikken - får efter planen fælles adresse med Global i VerdensKulturCentret på Nørre Allé på Nørrebro

iBYEN

Siden 1991 har jazzpublikummet i København søgt mod de små gader i midten af København, når de har skullet finde de vigtigste koncerter i en af Europas vigtigste jazzbyer.

De har stået i kø foran porten i Niels Hemmingsens Gade med Helligaandskirken som vidne og har oplevet de førende jazzmusikere som belønning.

Men nu er en æra forbi. For Jazzhouse har opsagt sin lejekontrakt og flytter efter planen til Nørrebro, hvor spillestedet vil blive endnu tættere knyttet sammen med verdensmusikkens københavnske højborg, Global. Efter planen skal Jazzhouse flytte ind i det nye »musikalske kraftcenter« 1. januar 2018.

Jazzhouse og Global vil således fremover få fælles spillested i hallen, der har navnet VerdensKulturCentret (VKC), og som ligger på Nørre Allé 7 på Nørrebro.

»Jazzhouse bor privat til leje i dag, og det er ekstremt dyrt. Vi betaler omkring en million i husleje årligt. Det er penge, vi hellere vil bruge på at udvikle og præsentere musik, og det er den væsentligste årsag til flytningen«, siger Bjarke Svendsen, der er daglig leder i både Jazzhouse og Global.

'Sælger fint med billetter'

Siden udgangen af 2014 har Jazzhouse og Global haft et administrativt samarbejde under fælles ledelse.

Det er Kultur- og Fritidsudvalget under Københavns Kommune, der i onsdags traf afgørelse om, at forvaltningen under Københavns Kommune må indgå et partnerskab mellem VerdensKulturCentret og Global/Jazzhouse om brugsretten af salen på Nørre Allé.

Det er således ikke udtryk for dårligt billetsalg, at Jazzhouse ønsker at bo billigere og indgå i ægteskab med verdensmusikken, som spillestedet altså har været kæreste med i et par år.

»Nej, Jazzhouse sælger fint med billetter, men vi er et af de få regionale spillesteder i Danmark, som ikke bor i en kommunal bygning. Og det vil vi gerne ændre. For spillesteder, der bor i kommunale bygninger, har normalt en fordel, fordi man ad den vej får et skjult driftstilskud«, siger Bjarke Svendsen.

Både Jazzhouse og Global opererer i dag under statens aftale om regionale spillesteder. Jazzhouse er forpligtet på at præsentere 190 koncerter årligt, Global er forpligtet på at præsentere 121. Det kommer ikke til at ændre sig, siger Bjarke Svendsen.

»Vi vil lave lige så mange koncerter som før. Derudover vil vi fungere som flyvende spillested og være med til at arrangere jazzkoncerter hos andre kulturinstitutioner. Vi ser frem til at sætte vores eget præg på VerdensKulturCentret og til at give musikken de bedst mulige rammer«.

Pengene, der bliver sparet på den lavere husleje, vil blive brugt til at investere i musikere og koncerter - og så vil de indgå i en renovering af VerdensKulturCentret. Hallen har hidtil været reserveret to dage om ugen til Global og har derudover fungeret som ramme for alt fra gravidyoga til salsadans.

Aktiviteter, som altså fremover må foregå andre steder i byen, hvis Københavns Kommune - som forventet - lander en aftale med Jazzhouse og Global om brugsret over hallen.

Jazzhouse flytter fra et velfungerende spillested i Indre by - som igennem 25 år er vokset til at være en institution i Jazzbyen København -  til en relativt ukendt og ret anonym hal på Nørrebro. Er det ikke et tab for jazzmusikken?

»Vi ser det ikke som et tab, vi ser det som en mulighed for at investere i indhold. Og på en måde flytter vi altså hjem til brugerne. For Jazzhouse sælger i dag fire billetter på Nørrebro for hver gang, vi sælger en i København K. Vi har et ungt publikum, og de er til stede på Nørrebro«, siger Bjarke Svendsen.

Men koncertoplevelser består vel ikke kun af musikken. Vil I kunne skabe den samme intime oplevelse i en hal på Nørrebro, som I har opdyrket gennem 25 år i Niels Hemmingsens Gade?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Folk har været vant til at opleve Jazzhouses koncerter i Jazzhouses rammer. Så for mange vil det her selvfølgelig være en omstilling. Men det er altså musikken, der betyder noget, når folk indløser billetter, ikke rammerne. Man går jo heller ikke i Magasin for at gå i Magasin. Man går i Magasin, fordi man vil købe noget, man har brug for. Man går heller ikke i Det Kongelige Teater alene for at gå i Det Kongelige Teater. Man indløser billet til en forestilling, man er interesseret i at opleve«.

Det er endnu ikke afgjort, hvad det nye spillested skal hedde, oplyser Bjarke Svendsen. Og det vil heller ikke blive afgjort, så længe aftalen omkring VerdensKulturCentret ikke er en realitet.

»Det kan både komme til at hedde Global eller Jazzhouse og eller noget helt andet, det har vi ikke taget stilling til endnu«, siger spillestedslederen.

Kulturborgmester: »Det er fantastisk«

Københavns Kultur- og fritidsborgmester, Carl Christian Ebbesen (DF), er meget tilfreds med, at Jazzhouse og Global nu skal flytte sammen på Nørrebro.

»Det er jo fantastisk, at det endelig at lykkedes at få denne her fusion i gang. Det afgørende er, at vi har fået et større samarbejde mellem Jazzhouse og Global, og at Jazzhouse nu får mulighed for at bruge flere penge på musik og færre penge på mursten«.

Han mener, ændringerne kommer til at betyde et løft for jazzmusikken i København.

»Det er en klar opgradering. Nu får Jazzhouse både fast base på Nørrebro og mulighed for at agere som satellit og arrangere store koncerter på andre, store steder i byen«.

Borgmesteren understreger, at fusionen er sket efter ønske fra alle involverede parter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er noget, vi har arbejdet på i lang tid, og alle er meget glade for den løsning, vi har fundet«.

Jazzhouse flytter fra et populært spillested i Indre By til at dele adresse med verdensmusikken på en relativt ukendt hal på Nørrebro - er det ikke et tab for jazzen?

»Hvis man vil lede efter håret i suppen, så kan man da godt gøre det. Jeg er overbevist om, at resultatet bliver det modsatte. Samtidig er det, at Jazzhouse flytter, også med til at give den hal og det område det løft, som de fortjener. Og når spillestederne nu får midler til at renovere salen og flere penge til koncerter, er jeg overbevist om, at der vil være fyldt op fra begyndelsen«.

Redaktionen anbefaler:

IBYEN