Model af rundbebyggelse og højhuse ved Postgrunden set fra Bernstorffsgade. Illustration: Lunggaard og Tranberg for Københavns Kommune.
Illustration: Lundgaard & Tranberg Arkitekter

Model af rundbebyggelse og højhuse ved Postgrunden set fra Bernstorffsgade. Illustration: Lunggaard og Tranberg for Københavns Kommune.

iBYEN

Byen får 115 meter høj bygning: »Man kan ikke bygge i København, uden der er en skygge, der falder«

Næsten 5.000 arbejdspladser, masser nye boliger og en massiv forandring af et i dag trist område. Socialdemokraten Jakob Hougaard fra Socialdemokratiet forsvarer og forklarer beslutning om den udskældte Postgrunden.

iBYEN

Københavns højeste bygning. Mange højhuse i Indre By, der totalt vil forandre oplevelsen af ankomsten til hovedstaden.

Endnu flere skygger på Islands Brygge om sommeren.

1.500 flere parkeringspladser og øget trafik fra beboere og medarbejdere.

Et nyt byggeprojek på Postgrunden, der i dag blandt andet huser den tidligere postterminal bag Københavns Hovedbanegården, har været stærkt udskældt.

I går vedtog Københavns Borgerrepræsentation lokalplanen, så Postgrunden kan endeligt vedtages politisk i slutningen af måneden.

Jakob Hougaard (S) forstår kritikkerne af Posthusgrunden, men mener, at fordelene eksempelvis opvejer kortvarig skygge på Islands Brygge. Arkivfoto.
Foto: Jens Dresling

Jakob Hougaard (S) forstår kritikkerne af Posthusgrunden, men mener, at fordelene eksempelvis opvejer kortvarig skygge på Islands Brygge. Arkivfoto.

Kun Enhedslisten og Radikale Venstre stemte imod.

Det gjorde tidligere borgmester, nuværende socialdemokratisk medlem af Bygge- og Teknikudvalget Jakob Hougaard ikke.

Vi taler om en skygge, der falder kortvarigt på fem minutter sent på dagen. Det, synes jeg, er til at leve med.

Jakob, hvorfor pokker skal vi have højhuse i indre by?

»Projektet Postgrunden skaber knap 5.000 arbejdspladser og boliger og er et projekt, der ændrer et område, der indtil nu har været et lidt lukket omkring den gamle postterminal. Nu får vi et byggeri, der, ja, er stort og højt, men som også giver en adgang til området, arbejdspladser og boliger. Hvis der skal laves sådan store byggerier, så er det velplaceret lige ved Hovedbanegården«.

Udover lavere bebyggelse kommer postgrunden til at betå af syv højhuse, hvor det højeste bliver 115 meter og dermed højere end Christiansborg (106 meter), SAS Hotel (70 meter), Vor Frelser Kirke (89 meter), SAS Radisson (86 meter) og Københavns Rådhus (105,5 meter).

I høringssvarene er eksempelvis Indre By Lokaludvalg, Islands Brygge Lokaludvalg, Vesterbro Lokaludvalg og de fleste andre stemmer stærkt kritiske over for de planlagte højhuse. Så igen, hvorfor skal der overhovedet bygges sådan store byggerier?

Når byen vokser med flere hundred tusinde, så vi i 2027 er 700.000, må vi acceptere, at der skal bygges nyt, så der er plads til alle

»Der er faktisk en række høje byggerier på vej i København. Og i mine øjne er det udtryk for, at København er i voldsom vækst i øjeblikket. Derfor skal der bygges lidt højere bygninger, hvis vi skal have plads til de mange nye mennesker. Og hvis man også vil have grønne områder - og det vil vi gerne i Socialdemokratiet - er der bedre plads til det grønne, hvis vi tillader lidt højere byggerier«.

Men skal København så i din optik fyldes med højhuse?

»Nej. Alle partier er med i den kommuneplan, hvor vi er enige om helt at friholde den gamle middelalderby for høje bygninger. Til gengæld tillader vi så at bygge højt uden for middelalderbyen. Men det skal være slanke højhuse med et let udtryk. Derfor ser vi nye højere bygninger ved Carlsberg-grunden, på Nørrebro, på vej ved Panum, i Ørestad, Amager Strandpark og Nordhavn. Det ligger helt i tråd med den plan, som alle partier er enige i, og som vi Socialdemokrater også bakker op om. Også her med Postgrunden«.

Det bliver ikke kun plads til rigmandlejligheder på Postgrunden. 25 procent af boligarealet skal ifølge lokalplanen være almene boliger. Det svarer til omkring 8.300 m² almene boliger.

Postgrunden ligger jo i Indre By, som turister og københavnere jo elsker for netop ikke at være fyldt med højhuse. Forstår du kritikkerne, der siger, at I er ved at forandre København til noget, de ikke bryder sig om?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Enhedslisten kalder det en mur, men det følger af at bygge i så stor skala

»Jeg forstår bekymringen. Der er en helt konkret bekymring for, hvordan disse højhuse vil tage sig ud i Københavns profil. Samme kritik kom i forhold til Carlsberg-bygningen. Men jeg mener, at Borgerrepræsentationens beslutning om, at friholde middelalderbyen for højhuse giver os den afgrænsning, der gør, at vi kan acceptere projekter som Postgrunden«.

»Jeg har intet problem med det, men anerkender, at der er uenighed, og partierne er delte om projektet. Alligevel mener jeg, at man skal afveje hensynet til flere arbejdspladser, flere boliger og byens vækst i forhold til alternativet - et måske mindre projekt, eller at der slet ikke sker i en årrække«.

Skyggen passerer Islands Brygge på fem minutter

Et det ikke et problem, at det 115 meter høje tårn vil kaste endnu flere skygger over Islands Brygge (se s. 20 og 21) om aftenen om sommeren end dem, der allerede nu forhindrer aftensol på havnebadet?

»Man kan ikke bygge i København, uden der er en skygge, der falder. Uanset om det er mindre eller større byggerier. Der vil altid være en skygge, der rammer et område, hvor nogle før havde en plet med sol. Det ser vi i alle de lokalplaner, vi laver. Også ved byggeri i langt mindre skala. Når byen vokser med flere hundred tusinde, så vi i 2027 er 700.000, må vi acceptere, at der skal bygges nyt, så der er plads til alle«.

»Skyggerne i det omtalte projekt, mener jeg ikke, har den gene, som man kan få indtryk af, når man følger Facebook-grupperne. I forbindelse med sagsbehandling er der lavet tegninger og supplerende tegninger og det fremgår, at det højeste tårn vil kaste en skygge, der omkring 20.30 i fem minutter vil passere, hvis man sidder ved Kulturhuset. Kort efter er alt i skygge, fordi resten af byen skygger, når solen står lavt i horisonten«.

»Det vil sige, vi taler om en skygge, der falder kortvarigt på fem minutter sent på dagen. Det, synes jeg, er til at leve med. Skyggevirkningen fra Postgrunden berettiger ikke til, at man blokerer et projekt med op til 5000 nye arbejdspladser, boliger og alle fordelene i området. Synes jeg«.

Flere end 200 har svaret i hørningsfasen over sommeren. Langt, langt de fleste er kritiske. Men stort set intet er ændret efterfølgende. Hvorfor sige, at I lytter til folk i en høringsfase, når det ikke rigtig fører til forandringer?

»Der er sket ændringer. Mest markant ud til Bernstoffsgade, hvor facaden på projektets oprindelige facade var meget massiv. Udvalget (Miljø- og Teknikudvalget, red.) var enige, sendte det retur, og der kom et nyt, mere spiseligt forslag. Men det er stadig et stort byggeri. Enhedslisten kalder det en mur, men det følger af at bygge i så stor skala. Uden størrelsen kunne vi ikke nå byggeprocenten, som der var behov for, hvis vi skal have de mange arbejdspladser og boliger«.

Postgrunden får lige under 1.500 parkeringspladser. Byens mange nye borgere og arbejdspladser har øget trafikken og bilkøer markant. Hvorfor vælge I en så stor bebyggelse, der med så mange flere parkeringspladser bare gør det værre?

»Antallet af parkeringspladser er i overensstemmelse med kommuneplanen. De borgerlige partier stiller altid forslag om én p-plads per 100 kvadratmeter. Vi stemmer som regel imod. Enhedslisten stiller forslag om én plads per 200 kvadratmeter. Det stemmer vi også imod. Og så vi ender i gylden middelvej«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Postgrunden ligger jo tæt på kollektiv transport. Men til byggeprojekter som dette er det bestemt i kommuneplanen, at der skal være parkeringspladser. Vi kan alene forholde os til spændet. Og her, synes jeg, vi har taget den gyldne middelvej«.

De fem højeste tårne bliver henholdsvis 52, 54, 67, 93 og 115 meter høje.

Kommunen forventer at få skatteindtægter fra Postgrunden for omkring 43 millioner kroner.

Redaktionen anbefaler:

IBYEN