Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 LASSE KOFOD
Foto: LASSE KOFOD

Endelig. Efter mange kvaler og forsinkelser er Cirkelbroen blevet taget i brug.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Langt om længe: Nye broer smelter byen sammen

Efter den forsinkede Cirkelbros indvielse sættes der nu også nogenlunde dato på åbningen af den forsinkede Inderhavnsbro.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der var farvede balloner, happyjazz og økojuice. Og festtalerne blev holdt af skaberen Olafur Eliasson og overborgmester Frank Jensen (S), da Cirkelbroen lørdag blev indviet over den sydlige indsejling til Christiansholms Kanal.

Festivitassen over den nye femcirklede konstruktion overmalede billedet af endnu et bro- og byggeprojekt i København, som er blevet massivt forsinket. Cirkelbroen skulle oprindelig have stået klar for tre år siden, men entreprenørens konkurs og naboklager har skabt den massive forsinkelse. Tilsvarende kvaler – skandaler om man vil – har ramt Cykelslangen, Trangravsbroen, Proviantbroen og ikke mindst Inderhavnsbroen.

»Der kommer sgu til at stå en bro«

Men hovedstadens bro-hovedpine er endelig ved at klinge af. Cirkelbroen er den fjerde nyåbnede bro siden juni 2014, og sammenfaldende med indvielsen tør Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enh) at sætte nogenlunde dato på åbningen af smertensbroen over dem alle, Inderhavnsbroen, mellem Nyhavn og Christianshavn. Åbningen af broen, der vil forenkle adgangen til Holmen, er blevet udskudt mange gange og ender med at være forsinket cirka to et halvt år.

»Der er nu for første gang nogensinde røget en pressemeddelelse ud fra Teknik- og Miljøforvaltningen, hvor vi nævner et tidsrum – ’medio oktober 2015’. Det er ikke sket før, og det er et godt indicium på, at åbningen rykker nærmere. Så – hold nu fast – der kommer sgu til at stå en bro, som, vi også garanterer, kommer til at gå op og i«, siger Morten Kabell.

The Missing Bridge

Brokonstruktionens skydedæk, der mødes på midten af havnen, har givet Inderhavnsbroen tilnavnet ’Den Kyssende Bro’ – på engelsk ’The Kissing Bridge’, som i takt med forsinkelserne er blevet omdøbt ’The Missing Bridge’ (Den Fraværende Bro). Forvaltningen regner med, at Inderhavnsbroen får 3-7.000 daglige pedaltrampere og fodgængere, mens Cirkelbroen anslås at ville få 5.000 brugere hver dag.

»De nye broer betyder, at det bliver nemmere at komme rundt i byen, og at vi binder bydelene sammen, som ikke tidligere var bundet sammen. Med Cirkelbroen har vi fået sådan en blindtarm på Christianshavn, som pludselig åbner for, at man kan gå langs hele havnen og cykle hurtigt på tværs. Inderhavnsbroen vil binde byen sammen hen over havnen. Der bor så mange ude på Amager, at de selvfølgelig ikke skal nøjes med kun to forbindelser til indre by (Langebro og Knippelsbro, red.)«, siger borgmesteren.

Broer vil ændre sproget

Adjungeret professor og byudviklingsekspert Steffen Gulmann mener, at de nye broer vil få en stor betydning for den måde, københavnere og turister bruger og omtaler de forskellige kvarterer på. Man vil således ikke længere skulle »over til Christianshavn« eller »ud på Holmen«.

»Jeg tror slet ikke, man vil bruge de termer mere. Det hele bliver ét sted, hvor man ikke vil tænke så meget over, om man skal dertil eller derhen. Man vil få en fornemmelse af, at det ene sted glider sammen med det andet. Man kan sige, at København bliver mere København«, siger Steffen Gulmann.

Han imødeser en ny charme , som man kender fra byer som Paris og Venedig. Men han mener, man har fejlet ved ikke at skabe nogle mere æstetiske broer.

»Det kunne have været gjort mere arkitektonisk spændende, interessant og flot. Broerne mangler den wow-effekt, der gør, at man står stille et øjeblik som turist eller københavner og tænker »av for pokker, hvor er det smukt«. Den chance har man forspildt«, mener Steffen Gulmann.

Den kritik forstår bygge- og teknikborgmesteren ikke et klap af:

»Der er efterhånden ikke et eneste udenlandsk medie, som beskæftiger sig med trafik og cykler, som ikke har bragt et billede af Cykelslangen. Og den måde, som Inderhavnsbroen går op og i på bliver også noget helt særligt og må lige nu være den dyreste kunstinstallation, der nogensinde er sat op af Københavns Kommune, og det tager mange billeder af. Også derfor glæder jeg mig til, at den står færdig, for så får folk noget fornuftigt at tage billeder af«, siger Morten Kabell.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

ANMELDELSE:

Mens Cirkelbroens bygherre, Nordea-fonden, sluger fordyrelsen af Cirkelbroen, rammes de københavnske skatteydere af, at Inderhavnsbroen, Trangravsbroen og Proviantbroen i alt er blevet 104 millioner kroner dyrere end budgetteret.

»Jo, sgu, det er frustrerende, når nu man går ud og siger, at om X måneder eller X år, så står der en ny flot bro der, og så går der dobbelt så lang tid. En krone brugt på en budgetoverskridelse er en krone, man ikke kan bruge på nye projekter. Også derfor er der i den grad fokus på at holde budget og tidsplan i nye projekter«, siger bygge og teknikborgmesteren.

Flere broer på vej

Hovedpinen over de forsinkede broer har dog ikke gjort mere ondt, end at nye er på vej.

Ny Langebro bliver – hvis alt går vel – i 2018 en ny gang- og cykelforbindelse lige nord for den gamle, og Morten Kabell håber på endnu en broforbindelse i den nordlige del af Københavns Havn fra Langelinje til Refshaleøen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi er slet ikke færdige. Københavnerne kommer til at se mange flere broprojekter og lidt større infrastrukturprojekter, så vi kommer til at binde byen endnu mere sammen i fremtiden«.

----------------------

Rettelse: I en tidligere version blev Morten Kabell (EL) ved en fejl benævnt 'bygge- og teknikborgmester'. Den titel var Søren Pind (V) den sidste til at have - indtil 2005.

Læs mere:

IBYEN

Jens Hartmann Schmidt

Spis! Drik! Se!  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns Hollywood

Casper Dalhoff

Stjernekok åbner nyt sted på Christianshavn:  Her er 5 ting, du skal spise og drikke i september

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Martin Lehmann

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Jens Dresling

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

Maud Lervik

Ingen gramseri. Ingen racisme. Ingen diskrimination. Er det her fremtidens natklub i København?

»Man bliver grinet af eller får en kommentar som: »Slap dog af, jeg synes bare, din røv er god, tag det som et kompliment«

Inger Christine Løwe

»Jeg ved, at kommentarerne vil komme, for mit tøj vil af nogle blive opfattet som et råb om opmærksomhed«

Peter Hove Olesen

Rundspørge:  Kvinder overvejer, om de kan forsvare sig med nøgler og paraplyer, når de færdes alene om natten

Nanna Navntoft

Sådan svarer du igen:   Råb »kogte gulerødder!« til dem, der chikanerer dig i nattelivet

Philip Davali/Philip Davali

Send os dit tip:  Hvordan skaber vi et tryggere natteliv?

Peter Hove Olesen

Guide:  Her er 3 københavnske klubber med safer space-politik

Peter Hove Olesen

Natklub-ejer:  »Det største problem, vi har, er at mænd ikke kan opføre sig ordentligt, er for fulde eller for nærgående«

Peter Hove Olesen

Mød Club Mafia:  20 unge patruljerer byens natklubber. De er færdige med diskrimination, sexisme og racisme

Olivia Loftlund

38 organisationer tager afstand fra Distortion-leders status­opdatering:  Vi føler os ikke trygge til jeres gadefest

Joachim Adrian

Distortion-leder undskylder:  Jeg forsøgte at være sjov, og det gik helt galt

Anmeldelser