Brobyggeri. Entreprenørfirmaet Pihl og Søn bliver udpeget som de ansvarlige for forsinkelser og fordyrelser af Inderhavnsbroen.
Foto: Finn Frandsen (arkivfoto)

Brobyggeri. Entreprenørfirmaet Pihl og Søn bliver udpeget som de ansvarlige for forsinkelser og fordyrelser af Inderhavnsbroen.

Byliv

Kommentar: Inderhavnsbroen er en skamstøtte over grådig ledelse

Når det endelige ansvar for Inderhavnsbroens fejl, forsinkelse og fordyrelse skal placeres, peger pilen temmelig entydigt på entreprenøren, Pihl og Søn.

Byliv

Inde på rådhuset i København må de bide sig i tungen i frustration og ærgrelse over den skandaleramte Inderhavnsbro. Da Studio Bednarski blev udpeget som vinder af konkurrencen, blev designet fremhævet for sin stille stramhed. Det var uden pynt, en afdæmpet og rolig bro, som i stedet skulle lade omgivelserne, havnen og dens store bygninger træde frem.

Men indtil videre har der ikke været noget underspillet eller afdæmpet over byggeprocessen, og både dækket og værnet bliver tykkere og mindre elegant, end de oprindelige illustrationer viste.

Mange projekter blev forsinkede, fejlbehæftede og fordyrede, blandt andre Nørreport Station, Cirkelbroen, Pakhuset på Langelinie

Der er ingen tvivl om, at Realdanias oprindelige forslag til en S-formet bro mellem Skuespilhuset og Operaen ville have været en smukkere og mere oplevelsesrig løsning i havneløbet.

Men det er hverken kommunen, A.P. Møller Fonden eller det uafprøvede brodesign, der tegner til at være den store skurk i Inderhavnsbroens kranke fødsel.

Det er først og fremmest dårlig og grådig ledelse i entreprenørfirmaet Pihl, der har skylden.

Hvis man vil blive til noget i verden, må man turde tage en risiko, og det gjorde Pihl.

De risikerede hele milliardforretningen og 2.400 arbejdspladser på en luftig drøm om, at de kunne ekspandere sig ud af finanskrisen. Man sørgede for systematisk at underbyde alle udbud og håbede så at kunne drive pengene hjem ved hjælp af ekstraregninger, når først byggerierne var i gang.

Man sørgede for systematisk at underbyde alle udbud

Men bygherrerne for et stort vandkraftværk i Panama satte en stopper for den roulette, og så måtte man trække tiden og slække på kvaliteten på alle de mange andre byggepladser, man havde gang i verden over for ikke at gå i betalingsstandsning.

Det er en uskøn erhvervshistorie og uforståeligt, at Danske Bank, der havde en halv milliard i udlån i firmaet, ikke tjekkede sin investering bedre efter i sømmene.

LÆS ARTIKEL

Men Pihl og Søn var et gammelt velrenommeret firma fra 1887, der har stået bag nogle af alle de mest prestigefulde betonentrepriser herhjemme som Operaen, Tietgenkollegiet og Ordrupgaards tilbygning. Ingen forestillede sig sikkert, at et så dygtigt firma ville blive forpurret af sin egen grådighed.

Det er da heller ikke kun Inderhavnsbroen, der er ramt af Pihls konkurs. Mange projekter blev forsinkede, fejlbehæftede og fordyrede, blandt andre Nørreport Station, Cirkelbroen, Pakhuset på Langelinie, Blox på Bryghusgrunden og Nordhavnstunnelen.

Men disse andre projekter er af forskellige årsager sluppet mere nådigt gennem det sjusk, som firmaets nedtur forårsagede.

Om et halvt eller helt år er alt dog glemt. Sporene fra fejlene, forsinkelserne og finanskrisen fordufter snart.

Vi kommer til at gå og cykle over Inderhavnsbroens tungekyssende dæk og vil slet ikke kunne huske, hvordan byen var, dengang Operaen og kunstskolerne på Holmen var fjerntliggende destinationer fra Indre by, og man ikke lige kunne smutte fra Papirøen ind til Kongens Nytorv.

Grådighed er drivkraften i kapitalismen. Men Inderhavnsbroen er et materielt eksempel på, at hvis den ikke styres af en sund dømmekraft, vil enderne ikke mødes.

--------------------------

Rettelse: I en tidligere version skrev vi, at Axel Towers på Scalagrunden i det indre København er et af de projekter, der blev forsinket af konkursen i Pihl og Søn, men det er forkert: Selskabet har ikke deltaget i byggeriet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

IBYEN