Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Realistisk? En cykelbro i 65 meters højde har fra starten været et urealistisk projekt, siger Venstres Lars Berg Dueholm, der er medlem af teknik- og miljøudvalget i Københavns Borgerrepræsentation.
Foto: PR

Realistisk? En cykelbro i 65 meters højde har fra starten været et urealistisk projekt, siger Venstres Lars Berg Dueholm, der er medlem af teknik- og miljøudvalget i Københavns Borgerrepræsentation.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

København får spektakulær bro i 65 meters højde - men du må ikke bruge den

Planlagt gang- og cykelbro i Københavns Nordhavn er på vej, men offentligheden får ikke adgang til den.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Københavnerne kommer efter alt at dømme ikke ud at cykle i 65 meters højde med Oslofærgen passerende under jernstellet.

Siden 2008 har det ellers været planen. To højhuse i Københavns Nordhavn skal som et vartegn for cykelbyen forbindes af en offentlig gang- og cykelbro i en sådan højde, at selv monstrøse færger kan klemmes ind under broen.

Det er fortsat planen. Men gang- og cykelbroen, der er en del af byggeprojektet LM Tårnene, skal ikke være åben for københavnerne eller Københavns mange turister, som det ellers oprindeligt var tænkt.

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har nemlig givet tilladelse til, at højdebroen mellem Langelinie og Marmormolen i Nordhavn, heraf navnet LM, bliver privat frem for en offentlig og gratis attraktion i byen.

BRO BRO BRILLE

Beslutningen er taget på baggrund af en indstilling fra projektets bygherre, Harbour, der i stedet for cykelbroen i 65 meters højde foreslår en anden cykelbro i mere traditionel højde, en såkaldt lavbro. Den skal sikre, at der er ordentligt transportforhold i området. Samtidig vil man placere en offentligt tilgængelig udkigspost i et af tårnene.

»Jeg synes, den oprindelige plan med en cykelforbindelse i 65 meters højde, var problematisk. Cyklister vil gerne fra a til b hurtigt, derfor er jeg bange for, at det ikke ville være blevet en anvendt rute. Det blev for meget et prestigeprojekt og ikke den mest praktiske løsning for cyklisterne«, siger Socialdemokraternes Jacob Hougaard, der sidder i teknik- og miljøudvalget og har stemt for det nye forslag fra bygherren.

Borgmester er kritisk

Da den eksisterende lokalplan for Marmormolen kræver en »offentlig« gang- og cykelbro, har flertallet i Københavns Borgerrepræsentation - Socialdemokraterne, Venstre, Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti - sat forvaltningen i kommunen i gang med at udarbejde en ny plan for området.

Det skal ikke være sådan, at når folk skal have lov at bygge noget, så skal kommunen have noget til gengæld

Udviklingen i sagen møder stor kritik fra teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL). Hans parti, Enhedslisten, har stemt imod planen om at privatisere gang- og cykelbroen.

»Hele pointen med at give tilladelse til at bygge to så spektakulære højhuse på hver side af havnen var, at der skulle gives noget tilbage til københavnerne, og det ryger nu«, siger borgmesteren.

LÆS MERE

Også SF kritiserer den drejning, som LM Projektet i Nordhavn har taget.

»Den kunne være blevet et symbol for byen og en god mulighed for københavnere og turister til at komme op at gå mellem to højhuse og se ud over havnen og byen. Det er et ærgerligt slutpunkt, for noget der kunne have været et markant vartegn for København«, siger SF's Peter Thiele.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men både de praktiske og sikkerhedsmæssige udfordringer ved en offentlig gang- og cykelbro har simpelthen vist sig for store, siger Michael Nielsen fra ATP Ejendomme, der udtaler sig på vegne af bygherren Harbour.

»Jeg kunne holde et langt foredrag om alle sikkerhedsudfordringerne ved at have offentlig adgang måske døgnet rundt til en bro i 65 meters højde. Der kunne tænkes mange kedelige scenarier«, siger han.

Kunne I ikke have vidst det for syv år siden?

»Dengang var det arkitektens lod at komme med det mest fornuftige forslag, og det er jo det, man kalder et skitseprojekt, som kommer ind i en arkitektkonkurrence, hvor man ikke tager stilling til den slags praktikaliteter. Efterfølgende analyser har vist, at det er noget nær umuligt at holde en offentlig gang- og cykelbro i den højde«.

Venstre: Urealistisk fra starten

Projektet, der også går under navnet Copenhagen Gate, blev offentliggjort i 2008, da Steven Holl Architects forslag om to højhuse forbundet af en gang- og cykelbro vandt By & Havns og ATP Ejendommes arkitektkonkurrence.

Havneporten med den usædvanlige bro i mange højdemeter har været beundret i internationale arkitektmagasiner og af cykeleksperter som den anerkendte Michael Colville-Andersen. I 2010 vandt projektet desuden Progressive Architecture Award.

Morten Kabell har været begejstret for projektet, men giver ikke meget for den offentlige udsigtspost, som skal kompensere for gang- og cykelbroen, der altså nu ser ud til at blive privat. Det bliver for dyrt og eksklusivt at få adgang til stedet, frygter han.

Den kunne være blevet et symbol for byen og en god mulighed for københavnere og turister til at komme op at gå mellem to højhuse og se ud over havnen og byen

»Jeg kan bare konstatere, at et flertal på rådhuset ikke havde noget imod en tilgang til byen, der handler om, at man skal betale for at være i den, frem for at den er offentligt tilgængelig for københavnerne«, siger Morten Kabell og opfordrer sine kollegaer i Københavns Borgerrepræsentation til at overveje ændringerne i projektet en ekstra gang, inden de stemmer for den nye lokalplan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men en cykelbro i 65 meters højde har fra starten været et urealistisk projekt, siger Venstres Lars Berg Dueholm, der også har plads i teknik- og miljøudvalget.

»Selvfølgelig skal folk have lov til at bygge huse på en byggegrund. Det skal ikke være sådan, at når folk skal have lov at bygge noget, så skal kommunen have noget til gengæld - og det er dybest set også ulovligt«, siger han.

Selve byggeriet går først i gang, når bygherren har fået udlejet tårnenes kvadratmeter i et »tilfredsstillende« omfang, oplyser Harbour.

Læs mere:

IBYEN

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer