Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Biltrafik. »I en tid, hvor vi rent faktisk er i tæt konkurrence med de store shoppingcentre, er det vigtigt, at man nemt kan komme ind til byen, parkere og handle«, siger Socialdemokraternes Jakob Hougaard.
Foto: Per Folkver (arkiv)

Biltrafik. »I en tid, hvor vi rent faktisk er i tæt konkurrence med de store shoppingcentre, er det vigtigt, at man nemt kan komme ind til byen, parkere og handle«, siger Socialdemokraternes Jakob Hougaard.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Borgmesters drøm om bilfri bydel skydes ned på rådhuset

Morten Kabell (EL) kan ikke umiddelbart samle grønt flertal til bilfri zone i Københavns centrum.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At gøre det ældste, indre København så godt som bilfrit er for vidtgående et forslag, siger Socialdemokraternes Jakob Hougaard.

Han lukker dermed umiddelbart luften ud af den grønne ballon, som teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) slipper løs i dagens Kronik i Politiken.

»Enhedslisten har altid ment, at man skal gøre det møgbesværligt for bilister at komme rundt i København. Men for mig er det ikke noget mål at gøre byen til en labyrint. Jeg er mere til positive incitamenter, hvor man viser alternativer til bilen«, siger Jakob Hougaard, der er medlem af teknik- og miljøudvalget i Københavns Borgerrepræsentation.

NYHED

Morten Kabell opfordrer i Kronikken det, han kalder »det grønne flertal« i Københavns Borgerrepræsentation, til at finde sammen om at gøre den gamle del af det indre København, ved navn Middelalderbyen, til en bilfri zone fra 2019, hvor den nye metrolinje, Metrocityring, efter planen skal stå færdig. Forslaget kommer kun en måned efter, at politikerne på rådhuset vedtog en bilfri søndag for hele kommunen i september næste år.

»Hvis den nye metro skal være alle pengene værd, skal vi udnytte dens potentiale til det yderste. Det gør vi ved at gennemføre en trafikal fredeliggørelse af Middelalderbyen, hvor biltrafikken bliver underlagt store restriktioner. Det skal give plads til flere fodgængere, cyklister og et markant løft af bylivet«, skriver Morten Kabell.

SF: Færre biler giver øget tryghed

Morten Kabell henleder opmærksomheden på et forsøg fra 2005 med »at fredeliggøre middelalderbyen«, hvor detailhandlen fortsat havde tilladelse til varelevering indtil kl. 11. Uanset er netop de handlendes adgang til butikkerne, og butikkernes forhold i en bydel uden biltrafik Socialdemokraternes Jakob Hougaards største bekymring ved forslaget.

LÆS KRONIK

»I en tid, hvor vi rent faktisk er i tæt konkurrence med de store shoppingcentre uden for byen, er det vigtigt, at man nemt kan komme ind til byen, parkere og handle«, siger han.

Enhedslisten er dog ikke alene om at være tiltrukket af tanken om en bilfri zone i midten af storbyen. SF's Peter Thiele, der også er medlem af teknik- og miljøudvalget, er i modsætning til Socialdemokraterne positivt indstillet over at lukke af for trafikken i dele af Indre By.

»Det giver en øget tryghed for fodgængerne, for de handlende og for cyklisterne, når man ikke har biler. Der er nogle steder i byen, der er så godt betjent af kollektiv trafik, at det ikke er nødvendigt at have biltrafik«, siger Peter Thiele:

»Mange andre storbyer har lukket den gamle bydel af for biltrafik, fordi der er så lidt plads og så meget kamp om pladsen mellem beboerne, trafikanterne og de handlende. Præcis, hvor stort området skal være, skal man undersøge, og det skal stadig hænge sammen for beboerne«, siger han.

Mere visionært, tak

Spørger man det sidste parti i det såkaldte grønne flertal, Det Radikale Venstre, bør teknik- og miljøborgmesteren gå endnu længere end en bilfri zone i centrum af byen. Mette Annelie Rasmussen, partiets medlem af teknik- og miljøudvalget, efterlyser, at Morten Kabell tager hul på debatten om en grøn omlægning af hele den kollektive transport i København.

»Vi vil gerne sige - og det har vi også lagt på bordet -at vi skal komme i gang med at skabe bedre forhold for københavnerne ved at omlægge til grøn kollektiv trafik. Det gælder blandt andet busserne«, siger hun.

Ifølge hende skal man selvfølgelig sikre, at det er muligt for erhvervslivet at komme frem med varer og lignende. Men, siger Mette Annelie Rasmussen:

»Vi har en situation, hvor 300 til 500 dør hvert år af den luft, de indånder i byen. Det er helt forfærdeligt, at vi sidder det overhørig«, siger hun.

Følg Ibyen på Facebook og Instagram for flere bylivsnyheder og stemningsbilleder fra byen.

Læs mere:

Annonce

IBYEN

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer