Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
København. Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell vil have langt mindre bilisme i indre by.
Foto: Per Folkver (arkiv)

København. Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell vil have langt mindre bilisme i indre by.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Karsten Ifversen: Slip byens egenart løs

Biler fylder stadig for meget i Middelalderbyens snævre byrum, mener Politikens arkitekturanmelder.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Arkitekten Erik Christian Sørensen spurgte mig engang retorisk: »Hvorfor må jeg stille min bil i gaden, når jeg ikke må stille mit klaver der?«.

Vores køretøjer har af praktiske grunde givet os en ret til at fylde det offentlige rum med private ejendele, på en måde som vi ikke ville acceptere med noget andet.

Biler fylder kolossalt. Når biler står stille, æder de det sparsomme rum i middelalderbyen til ingen verdens nytte. Når de kører, optager de mere plads end nogen andre transportformer, men da gør de i det mindste nytte for brugeren.

Det giver god mening at kigge på, om vi ikke kan ændre på forholdet mellem bil og mennesker i Indre by, som teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) foreslår det i en kronik.

LÆS KRONIK

Tokyo gør det i Ginza, Paris gør det om søndagen, og Oslo har tænkt sig at gøre det hele tiden. At lukke centrum af for privat biltrafik er blevet en international trend, hvor man satser på byliv frem for bilos.

Trenden kan på sin vis spores tilbage til København, og dengang byen lukkede sin centrale handelsgade Strøget af for biler og skabte verdens første gågade. For det er det den gamle bys gader er bedst til. At gå i.

De byer og bydele, der er indrettet efter bilismen, ser helt anderledes ud end middelalderbyen. De har brede gader, store indendørs forretningscentre og ingenting at gå rundt i gaderne for. Men de har den store fordel, at folk kan køre deres biler helt hen til centeret. Det er de glade for. Mig selv inklusive. Jeg elsker min bil og kører gerne ud af byen i den på veje, der er skabt til den.

Middelalderbyens egenart er bare, at den er skabt til langt mere blandede funktioner baseret på, at man kan gå rundt til dem alle. Forretninger, værksteder, skoler og boliger, det hele kan ordnes inden for gåafstand og byrummenes dimensioner er skabt til at blive oplevet i kroppens tempo. Derfor er det hyggeligere at gå tur her, end det er i modernismens forstæder.

Byen skal hæve sin historiske kvalitet

Forstæderne kopierede formatet i indkøbscentrenes indre, men de mangler det åbne, multifunktionelle rum, der gør middelalderbyen unik.

Der er god grund til at værne om og fremelske den egenart, og jeg ser Morten Kabells forslag som en måde at gøre det på.

Gode parkeringshuse uden om middelalderbyen og i forbindelse med de ydre metrostationer vil være en måde at gøre det attraktivt at komme ind til byen for bilister og opleve den åbenhed og funktionelle mangfoldighed, man ikke møder ude i storcenteret.

Det er på tide, at København hævder sine historiske kvalitet, frem for at kopiere forstadens ved at lægge flere storcentre som Field’s, Fisketorvet og snart Ikea tæt ind på middelalderbyen.

Læs mere:

Annonce

IBYEN

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer