Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
INDVIELSE. Den nye station blev åbnet med deltagelse fra administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen og transport-og bygningsminister Hans Christian Schmidt.
Foto: FINN FRANDSEN

INDVIELSE. Den nye station blev åbnet med deltagelse fra administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen og transport-og bygningsminister Hans Christian Schmidt.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

S-togspassager: »Den var her i morges. Nu er den væk. Hvad fanden?«

Enghave Station lukkede klokken 12, og i stedet åbnede Carlsberg Station få hundrede meter væk.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Enghave Station er forsvundet.

»Den var her i morges. Nu er den væk. Hvad fanden?«, siger Asap Saiti på 69 år, klokken 13.30.

Han er netop ankommet til den nye S-togsstation i København med navnet Carlsberg, efter han har gået forgæves til Enghave Station for at fange toget.

Asap Saiti har delvis ret.

Enghave Station står der stadig med sine graffitimalede trappeopgange, men den er lukket for passagerer, og togene gør ikke længere ophold der.

Klokken 11.54 i dag stoppede det sidste tog på stationen. Klokken 12.01 kørte det første tog ind på Carlsberg Station - 200 meter væk fra den førstnævnte.

'Trafik-nørderne' godkender projektet

Den nye station er skinnende. Tydeligt ubrugt. Her er ingen spraymaling på murene eller cigaretskodder mellem revnerne på de helt nye fliser.

På plateauet over togskinnerne står to mænd og beundrer det nye byggeri. De har kameraer om halsen og et stativ til apparaturet ved fødderne.

Togentusiaster. Med et twist, hvis du spørger dem selv.

»Vi er jo lidt anderledes end de andre trafiknørder. Vi kigger på det store billede«, forklarer John Bodholdt Nielsen.

Han og hans med-entusiast Thomas De Laine har begge kigget forbi byggeprojektet mindst hver anden måned, siden det startede i 2012.

»For at følge med i processen«, forklarer Thomas De Laine på 36 år.

De to mænd er sikre på, at det er en god idé at flytte stationen de 200 meter til sin nye placering.

»Man ved, at små afstande gør en stor forskel for, hvor mange mennesker der tager toget. Så hvis man gerne vil have folk til at tage kollektiv transport, skal man flytte det derhen, hvor de vælter ud fra deres kontorer og hjem. Ellers tager de bilen«, siger John Bodholdt Nielsen, der til dagligt arbejder som IT-konsulent.

Vi er jo lidt anderledes end de andre trafiknørder. Vi kigger på det store billede

Han peger på stationens nye placering lige ved et 100-meter højt bolighus og Professionshøjskolens UCC's nye uddannelsescampus som to af grundene til, at det her er en rigtig god placering for en S-togsstation.

Carlsberg Byen, som har betalt for opførelsen af stationen, har også regnet på tallene.

I dag bruger 7.000 passagerer dagligt Enghave Station. I fremtiden forventer Carlsberg Byen cirka 24.000 daglige passagerer på den nye Carlsberg Station, står der på deres hjemmeside.

:

Selvom de to entusiaster er glade for den nye station, er der dog én ting, der irriterer dem.

De elektroniske skilte der skal fortælle om det næste togs destination og ankomsttidspunkt virker ikke.

»Det er bare lidt en ridse i lakken, det burde de have fikset«, siger Thomas De Laine, der arbejder med trafikinformation i det private.

»Den er flot, ikke?«

Tilbage på stationen står Asap Saiti, ventende på sit tog. Det generer ham ikke, at informationstavlerne ikke virker.

Han kender nemlig vejen utroligt godt. Han arbejdede på Carlsberg Bryggerierne i 25 år, indtil de lukkede på Vesterbro i år 2008.

Asap Saiti blev dog noget overrasket over stationens åbning.

»Jeg vidste jo godt, den kom. jeg vidste bare ikke hvornår. Men jeg er egentligt ligeglad med, om jeg skulle tage toget herfra eller fra Enghave Station«.

Helt ligeglad er han dog ikke. Før han hopper på toget mod midtbyen, når han at indskyde om stationen:

»Den er flot ikke?«.

Læs mere:

Annonce

IBYEN

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer