Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Presse
Foto: Presse

Kraut. Hans-Joachim Roedelius (billedet) optræder med Michael Rother, Hans Lampe og Franz Bergman på torsdag.

Koncert
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Guide: Så er der avantgardenparty i jazzklubben

Jazzhouse byder på intet mindre end en sensationel booking i weekenden.

Koncert
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I de kommende dage er jazz-templet i Niels Hemmingsensgade mere end almindeligt fremme i skoene.

For den københavnske avantgarde-booking-virksomhed ArtFreq har fået lov til at lægge et program helt efter egen smag.

Og her er der hverken ’Sweet Lorraine’ eller tenorspil i traditionen fra Coleman Hawkins. Det bliver vildt, men nok på den gode måde.

Krautrockere i fri dressur

Da hashtågerne i 1970’erne lå allertykkest over det europæiske rockmiljø, begyndte nye og friskere vinde at blæse fra det delte Tyskland. For kræfter, der ikke tog udgangspunkt i hverken bluesharmonik eller tolv gange fire fjerdedele, meldte sig under fanerne med en musik, der hentede sin inspiration i Darmstadt-skolens serielle eksperimenter fra de tidlige 1960’ere og betjente sig af de elektroniske instrumenter, der var kommet til fra folk som den amerikanske opfinder Robert Moog og andre.

Krautrock kaldte man fænomenet, og det var vist nok nedladende ment med en henvisning til tyskernes ensidige og mavegasfremkaldende spisevaner. Men ikke desto mindre fik den tyske art rock en voldsom indflydelse. Bands som Kraftwerk og Neu! blev hørt af blandt andre engelske stilskabere som David Bowie og Brian Eno, og i dag er vel især Kraftwerk at regne blandt de mest betydende nyere ensembler overhovedet.

Michael Rother var med i både Kraftwerk og Neu!, og han vil fremføre musik fra begge sammenhænge samt noget solomateriale fra hans senere karriere. Rother arbejdede en tid lang sammen med Hans- Joachim Roedelius, blandt andet i ambiet-outfittet Harmonia, hvor også Brian Eno deltog i en periode. Roedelius åbner ballet med en soloseance, inden Rother i selskab med vennerne Hans Lampe og Franz Bargmann tager over.

Michael Rother + Hans-Joachim Roedelius. Torsdag 5. november, kl. 20.00. Copenhagen Jazzhouse.

No Wave supersaxofonist

Visse kunne godt finde på at bebrejde en James Brown, at hans musik måske var lovligt bastant og ikke i sync med nutidens mere grænsesøgende udtryk, mens andre igen skosede udøverne af den frie jazz for, at de måske godt kunne forsøge sig med noget, der var bare en smule mere dansant og funky.

Begge positioner kan tilgodeses af den musik, en mand som saxofonisten James Chance står for. Han er nemlig ekspressiv og frit fabulerede som en Ornette Coleman, men har samtidig solide rødder i noget beskidt og ir-funky stads. Chances udgangspunkt er den bevægelse, der gik under navnet No Wave, og som inkluderede navne som Sonic Youth, Glen Branca og Teenage Jesus and the Jerks. Sidstnævnte ensemble var Chance tilknyttet i en periode, inden han bevægede sig videre.

Chances primære instrument i dag er altsaxofonen, som han afæsker et aldeles unikt og meget fysisk præget udtryk. I sine unge dage kunne han godt finde på at provokere sit publikum fysisk, men i dag er det mestendels rent musikalsk, han udfordrer.

James Chance, fredag 6. november, kl. 21.00. Copenhagen JazzHouse.

Rap møder tyske højpander

Det er ikke ret længe siden, et dansk koncertpublikum havde fornøjelsen af den tyske støjpoet Blixa Bargeld. Han besøgte nemlig sammen med resten af Einstürzende Neubauten DR Koncerthuset og opførte den vidunderligt smukke krigskantate ’Lament’.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ANMELDELSE

Men han må kunne lide København. For mindre et et par måneder senere er han her atter. Men nu med et ganske andet setup. Med sig har han den schweiziske avantgardegruppe Kiku, der er en åben musikalsk og menneskelig struktur, samt New Yorker-rapperen Black Cracker.

Og denne konstellation vil som den naturligste ting i verden give sig i kødet på forfatteren Herman Hesses tekster, eller rettere dennes digt ’Belehrung’ fra 1927. Kiku består af Cyril Regamey på trommer, Yannick Barmann på trompet og elektronik samt David Doyon på elguitar. Dette ensemble har for nylig udgivet det interessante album ’Marcher sur la tête’, hvilket betyder at opføre sig i strid med sund fornuft.

Kiku + Bkixa Bargeld & Black Cracker, lørdag 7. november, kl. 21.00. Copenhagen JazzHouse.

Støjsangens amerikanske ypperstepræstinde

Efter sigende var det saxofonisten Albert Ayler, der først fik ørerne op for sangerinden Patty Waters og anbefalede hende til Bernard Stollman, som havde det idealistiske og i dag legendariske pladeselskab ESP Disc. Hvis man ved, hvordan Patty Waters lyder, forstår man det godt.

For hendes sangforedrag er aldeles unikt. Det er ikke skønsang i traditionel forstand, selv om det sine steder bestemt er smukt. Men det er så ualmindeligt levende, hvad der kommer ud af Waters strube, stemmebånd og mund; det er som en urkraft der manifesterer sig i rummet og tvingers ens øren til at tage stilling til deres egen eksistens.

Men det var altså i midten af 1960’erne, at hendes stemme vakte avangtgardesaxofonistens interesse, og på ESP Disc indspillede Waters så – blandt andet i selskab med Aylers pianist Burton Greene – LP’en ’Patty Waters Sings’, der blandt andet indeholder en kvarter lang version af folkesangen ’Black Is the Color of my True Loves Hair’. Den starter i det lavmælte blot for at tage til i intensitet og styrke, inden den kulminerer i et udtryk, der får den erklærede Patty Waters-fan Diamanda Galas til at lyde som Ingrid og Lillebror i sammenligning. Enestående. Ganske enkelt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men der har i mange år været stille om Patty Waters, selv om hun har inspireret såvel Patty Smith som Sonic Youth og andre. Efter sigende koncentrerede hun sig om sit familieliv. Og Europa har hun aldrig tidligere besøgt.

Derfor er det intet mindre end sensationelt, at hun kommer til København. Det er hendes eneste koncert i Europa. Så det er om at være der, eller be square, som hipsterne sagde, før de fik stribede strømper.

Patty Waters. 8. november, kl. 20.00. Copenhagen Jazzhouse.

Læs mere:

IBYEN

Jens Hartmann Schmidt

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns Hollywood

Casper Dalhoff

Stjernekok åbner nyt sted på Christianshavn:  Her er 5 ting, du skal spise og drikke i september

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Martin Lehmann

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Jens Dresling

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

Nyheder