Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

60 Minutes er en festival hvor rytmiske musikere møder klassiske musikere og komponister.
Foto: Mads Nissen (alle fotos i artiklen)

60 Minutes er en festival hvor rytmiske musikere møder klassiske musikere og komponister.

Koncert
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

60 Minutes Festival: Da Majke mødte Esben

På onsdag starter den første udgave af Copenhagen Phils 60 Minutes Festival, hvor fire rytmiske navne bliver parret med fire klassiske komponister.

Koncert
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et potentielt sammenstød mellem rytmisk selvlæring og klassisk teori. Skulle man tro. Men for Broken Twins Majke Voss Romme og komponisten Esben Nordborg Møller gik det helt anderledes.

Vi kan prøve noget nyt og starte med slutningen. 29. januar, efter at jeg havde mødtes med sangskriveren Majke Alexandra Voss Romme og komponisten Esben Nordborg Møller for tredje og sidste gang, fik jeg en mail fra Majke. Hun skrev, at hun havde haft en tanke, og at hun, selv om det måske var for sent, ville dele den med mig.

»Det føles mere som et menneske- og musikmøde end som et rytmisk vs. klassisk møde ... Og det er slet ikke så underligt, at de to ting sagtens kan spille sammen«, skrev hun, og således udtrykte hun meget fint en sandhed i forhold til den snak, vi havde haft løbende over de foregående 3 måneder.

Vi havde talt om, hvordan Majkes moderne, længselsfuldt enkle og melankolske sange, som hun skriver under navnet Broken Twin, kunne møde Esbens klassiske komponistsjæl, hvilket var målet for det projekt, de to havde kastet sig ud i sammen med symfoniorkestret Copenhagen Phil. Sammen skulle de fortolke og arrangere Majkes sange, Majke skulle sammen med symfoniorkestret spille dem, og jeg skulle så forsøge at finde ud af, hvad der egentlig foregik. Kunne Majkes rytmiske og selvlærte musik finde grobund hos den teoretisk uddannede Esben?

Foto: Mads Nissen

Det viste sig, at jeg havde misforstået det hele. Hvor jeg med det spørgsmål i baghovedet havde set potentielle konflikter og brudflader mellem rytmisk og klassisk musik, havde der i stedet været tale om et langt mere frugtbart møde. Det var det, vi havde kredset om gennem vores samtaler, og det var det, Majke nu ville sætte sine endegyldige ord på. Hendes mail fortsatte:

»Måske er det også noget af det, som Copenhagen Phil i virkeligheden prøver at gøre opmærksom på med de her koncerter? Altså at vise, at grænserne er langt mere flydende, end de bliver gjort til? At de her genrer selvfølgelig kan flyde sammen, og at man ikke behøver at have de her betegnelser og grænser i musikken?«.

Det kunne godt se sådan ud.

Først vender vi dog lige projektets formalia. 60 Minutes Festival, hedder det, og i al sin enkelhed er der tale om fire koncerter, hvor Copenhagen Phil sammen med fire forskellige musikere eller bands spiller disses musik fortolket og arrangeret af en klassisk komponist. I dette tilfælde altså Broken Twin fortolket af Esben Nordborg Møller. Ud over Broken Twin kan man som publikum til koncerterne, der foregår i Konservatoriets Koncertsal i det gamle radiohus, opleve Den Sorte Skole, Love Shop og Nikolaj Nørlund.

Karl Bjerre Skibsted, producent hos Copenhagen Phil, forklarer:

»Det, der er vigtigt for et orkester, er jo at blive ved med at deltage i musikskabelsen. Så man ikke kun bliver reproducerende, men også producerende her og nu. Musikalsk relevans og skønhed kan opstå i alle mulige kontekster og genrer, og det er vigtigt for et orkester i dag at være åbent over for den sandhed«.

Jeg er vildt beæret over at få lov til at høre min musik i en helt anden sammenhæng

Men er det hele blot et stunt, et forsøg på at gafle nye koncertgængere til dit symfoniorkester?

»Vi ved ikke, om publikum i fremtiden vil gå ind og høre en Mozart-koncert, fordi de har været til det her. Men det betyder heller ikke så meget, for alene det, at de har haft en erfaring med et orkester i en koncertsal, er nok for os«.

Mørk og fuld af tyngde

Første gang jeg mødtes med Majke og Esben, var de nærmest lige gået i gang. Det var november, og vi drak kaffe, og jeg spurgte om, i hvor stor grad det her handlede om tillid.

»Det handler meget om tillid«, svarede Majke.

»Men jeg ser det ikke sådan, at jeg har lagt min musik fra mig. Når man inviterer andre mennesker ind i sin musik, får man også en del af dem med, og det er det, der er spændende«.

Esben mente, at tilliden gik begge veje, fordi der i hans arrangementer ville være nogle meget bare øjeblikke, som Majke som sangerinde alene skulle bære. Det bare og det udsatte var en præmis, han købte, da han sagde ja til at være med, for Broken Twins musik er netop dette.

»Det er en del af sangenes identitet. Jeg føler, det ville være absurd at modarbejde sangenes egen natur, som jo er logisk bygget op over en enkel, klar idé. Det er det, der giver Majkes musik dens udtrykskraft og styrke«, sagde han.

»Jeg kan virkelig godt lide Majkes enkelhed. Hendes musik er velartikuleret. Men den er også mørk og fuld af tyngde«.

På dette tidspunkt brugte Esben 2 timer om dagen på arbejdet, som han en gang om ugen sendte til Majke i form af en midi-fil, en digital musikfil, som Majke så kommenterede på, indtil de sammen blev enige om, hvordan det skulle lyde. Jeg tænkte, at mødet jo ikke kun var mellem to musikere. Det var også et møde mellem mennesker, som ikke kendte hinanden i forvejen, og som derfor måske kunne være endog meget forskellige. Hvordan var det gået?

Majke: »Vi prøver at udvikle et fælles sprog og at finde ud af, hvem man sidder sammen med. Hvad er han for en? Hvad kan vi snakke om? Jeg synes, det er gået ret ubesværet«.

Er I et godt match?

»Det virker sådan«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvad håber I hver især at få ud af det her projekt?

»Jeg er vildt beæret over at få lov til at høre min musik i en helt anden sammenhæng og at arbejde sammen med en, som har en helt anden baggrund end jeg. Det er spændende at udforske, hvordan man med en anden indgangsvinkel kan få noget andet ud af musikken«, svarede Majke.

Esben: »Jeg har benspænd omkring det her med at sætte sig ned med noget musik, som ikke er min. Jeg skal sætte mig ind i Majkes univers og finde noget, jeg kan relatere til i det. Man kan sige, at jeg på nogle planer lærer mig selv bedre at kende som musiker«.

Og så drak vi mere kaffe, mens det regnede og var november udenfor.

Foto: NISSEN MADS

Udsigten fra den anden vej

Anden gang vi mødtes, var i december til en prøve med en del af symfoniorkestrets strygergruppe. Det var inde i Konservatoriets store studie, og vi blev lidt forsinkede, fordi orglet derinde først skulle stemmes. De fire strygere spillede det smukke, nærmest højstemte arrangement, og Esben sad med en blyant mellem tænderne og nikkede med hovedet, mens han fulgte med i sit partitur. Majke smilede og filmede i nogle minutter med sin telefon. Fra tid til anden så de to på hinanden. Strygerne spillede af.

»Det bliver lidt abstrakt uden de andre instrumenter«, sagde Majke.

»Men det er fedt at høre klangene, ikke«, spurgte Esben.

»Jo!«, svarede Majke med overbevisning i stemmen.

Esben fortalte, at han var færdig med to af sangene, men at han nu skulle til at have ferie fra Konservatoriet, og så kunne han bedre koncentrere sig om arbejdet. Således var livet så paradoksalt, blev vi enige om, og så skiltes vi igen.

Tredje gang vi mødtes, var i januar. Jeg prøvede en sidste gang at finde ud af, hvordan sammenstødet mellem rytmisk og klassisk musik i sagens natur måtte have været både vildt og konfliktfyldt. Den gik bare ikke. Majke og Esben var enige om, at deres musikalske samarbejde alene havde været positivt, og at de, som Majke sagde, ikke havde tænkt over, at de arbejdede ud fra forskellige udgangspunkter. Faktisk, sagde hun, arbejdede de meget ens.

Jeg tænkte, at projektet så måske var lykkedes med noget andet, som producent Bjerre Skibsted fra Copenhagen Phil havde sagt et par måneder før:

»Det, vi gør, er at undersøge, hvordan sangene også kunne være opstået. Hvordan udsigten er fra den anden vej. Lige præcis det er altid interessant«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nu sagde Esben det måske meget godt selv:

»Jeg tænker måske mere arkitektonisk, på den måde at jeg kan se, hvilke klange man kunne bygge op. Men jeg tror, at selv om man kommer fra forskellige verdener, så kan man høre og forstå, hvad det er, der sker«, sagde han.

»Man taler jo gennem musikken«.

Broken Twin. 18. feb. Konservatoriets Koncertsal, Frb.

Læs mere:

IBYEN

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Fra kaffe­kombucha til cold brew:   Her er 7 varianter af kold kaffe, du kan skylle sommeren ned med

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

»Et lille hyggeligt og hjemligt sted, hvor man selv smider sin opvask over i en spand, og hvor de bare laver lækker grøn mad«, siger kokken Frederik Bille Brahe om Morgenstedet på Christiania.

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

The General Store.

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

»Et lille hyggeligt og hjemligt sted, hvor man selv smider sin opvask over i en spand, og hvor de bare laver lækker grøn mad«, siger kokken Frederik Bille Brahe om Morgenstedet på Christiania.

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Den italienske restaurant Cicchetti, der ligger på Nørrebro i København, drives af Nina Krysiza Sørensen og Rikke Kolding Pedersen.

Fra shawarma til friterede østers:   Kokken på Cicchetti fortæller om sine yndlingssteder i København

Claus 'Røde' Christensen er en kok af den klassiske skole. I 2013 vandt han prisen som 'kokkenes kok' , uddelt af Fonden til fremme af dansk gastronomi.

Hvor ligger byens mest undervurderede restaurant?  Kokken Røde Claus anbefaler spisesteder i København

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Richard Hart er født i London, uddannet kok og har arbejdet som chefbager på det berømte Tartine Bakery i San Franscisco. Nu ejer han Hart Bageri på Frederiksberg.

»Helt ærligt, det er jo et helvede at tage børn med ud at spise«:   Stjernebageren Richard Hart anbefaler spisesteder i København

Nadine Levy Redzepi arbejder på Noma og udgav i 2017 kogebogen 'Downtime'.

»For mig er det det bedste sted i Europa«:   Nadine Redzepi anbefaler spisesteder i København

Frederik Plum slår et slag for den ydmyge vodka, men skal han forkæle sig selv går han ikke af vejen for en tør rom fra Hampden eller Phantom Spirits,  en japansk whisky eller en 10-15 års sherryfadslagret single malt fra Speyside.

Hvad bliver Aperol Spritzens afløser?   Drink-eksperten klæder dig på til en ny sommersæson

Bruna Mia Dieni (th.) og hendes mor, Jytte Bertelsen, kunne sidste år fejre 40 års jubilæum for grillbaren Chicky Grill i Kødbyen.

»Alle skal opleve Freddys Bar«:  Kvinden bag Chicky Grill anbefaler spisesteder i København

Yilmas Secilmis overtog i 2012 sin fars slagterforretning, Ali Baba, der har ligget på Halmtorvet siden 1978.

»Sushi er overvurderet«:   Slagter Ali Baba fra Vesterbro anbefaler spisesteder i København

I sin nye restaurant i Ryesgade dyrker Lisa Lov selv sine krydderurter i et baglokale under lamper, der normalt bruges til dyrkning af cannabis.

Tigermom anbefaler spisesteder i København:   »Du ville aldrig tænke på at gå derind på grund af navnet, men det er bangin’ indisk mad!«

Adam Aamann bliver også kaldt smørrebrødskongen og ejer foruden en cateringvirksomhed flere restauranter og spisesteder rundt om i byen.

Hvad er byens mest overvurderede madtrend?  Adam Aamann anbefaler spisesteder i København

Sake kan være et langt bedre match til mad end vin, mener sake-sommelier Henrik Levinsen

Jo, du kan godt drikke japansk sake til din mad. Faktisk kan det være et bedre match end vin

K-Bar er den ældste rene cocktailbar i København, og Kirsten Holm er en af byens mest rutinerede bartendere. Hendes yndlingscocktail er en klassisk margarita - gerne med mezcal i stedet for tequila.

Derfor skal du aldrig putte sugerør og knust is i din drink:  Få gode råd af ejeren af Københavns ældste cocktailbar

Jonas Gehl fra Prolog fik interesse for kaffe, da han arbejdede i Emmerys. Siden da har han nørdet og kan i dag kalde sig Danmarks bedste barista.

Kender du den skjulte pizza-perle i Husum?  Manden bag kaffebaren Prolog anbefaler spistesteder i København

Kamilla Seidler har arbejdet på toprestauranter verden over. Mest kendt blev hun for Gustu, Sydamerikas bedste restaurant, i La Paz i Bolivia. Ud over at være en gourmetrestaurant i 3.600 meters højde var det også et socialt projekt, der skulle give fattige bolivianere en kokkeuddannelse.

Stjernekok Kamilla Seidler guider til byens spisesteder:  Ja, der er et sted, alle københavnere burde kende

Sønderjyske Rasmus Oubæk har stået bag gryderne på michelinrestauranter, men er også kendt som manden bag burgerkæden Jagger.

Bearnaise­kongen anbefaler spise­steder:  »Lige nu bliver meget mad lavet for at komme på Instagram«

Nils Thyge fra Bar'Vin giver denne uges bud på god vin ude og hjemme.

»Beaujolais er ved at være i topform«:  Ejeren af Bar'Vin giver vintips

John Michael Jensen rykkede i 2017 fra sin mobile pølsevogn ind på en fast adresse i Kødbyen. Det var det sted, rejsemagasinet Condé Nast Traveler for nyligt inkluderede i en liste over de 22 bedste spisesteder i København.

Hotdog-John anbefaler spisesteder i København:   »Det er fandeme godt, og det er heller ikke dyrt. De laver byens bedste tarteletter«

Klaus Wittrup står bag en af byens mest populære burgerbarer, Gasoline Grill. Vi spørger ham, hvor han selv går ind, når han går ud.

Byens bedste shawarma? God mad på budget?   Manden bag Gasoline Grill anbefaler spisesteder i København

Jeppe Nothlev er barchef på cocktailbaren Ruby og giver denne uges bud på, hvad man skal drikke i weekenden.

Nu skal der skåles i vermouth:  Barchefen på Rubys giver cocktailtips