Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Pressefoto/Teater V
Foto: Pressefoto/Teater V
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dramatiker bag Von Trier-forestilling nægter at sige noget

Jakob Weis kopierer Lars von Trier i pr-strategi, når han de næste tre år ikke vil udtale sig offentligt om sit stykke.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Peter Aalbæk og jeg har aftalt, at jeg fra dags dato ikke længere udtaler mig, positivt eller negativt, om de film, Zentropa producerer. Det gælder åbenbart også mine egne, så det bliver interessant«, sagde Lars von Trier i 'Deadline' på DR2 tilbage i 2005.

Instruktøren havde i et interview med filmmagasinet Ekko kritiseret både kolleger og navngivne manuskriptforfattere under Zentropa, som Lars von Trier selv er medejer af, og det var uheldigt.

Først senere, ved filmfestivalen i Cannes i 2011, fik instruktørens udtalelser dog for alvor bragt ham i modvind, da han jokende kom med nazi-sympatitilkendegivelser foran den samlede verdenspresse. Og så blev der for alvor aflagt løfte om tavshed.

På samme måde må teaterforestillingen 'Von Trier - Persona non grata' tale for sig selv, for den Reumert-vindende dramatiker Jakob Weis, der har skrevet forestillingen, har ikke tænkt sig at sige en lyd. Han har pålagt sig selv et tavshedsløfte og udtaler sig ikke offentligt om forestillingen de næste tre år.

»Tavshedsløftet er et led i Jakob Weis kunstneriske proces, og er derfor nu også blevet en del af trilogiens samlede kunstneriske udtryk«, forklarer teaterleder Pelle Koppel.

Han har instrueret og produceret 'Von Trier - Persona non grata', der er tredje og sidste del i det, teateret kalder en 'national faktionstrilogi'. Idéen er at tage udgangspunkt i tre nulevende danske karakterer. Først med 'Udslet Hornsleth', der vandt to Reumert-priser i 2011 for årets dramatiker og årets mandlige hovedrolle, og derefter 'Casper Christensen Komplekset', hvor Jakob Weis igen var Reumert-nomineret i kategorien årets dramatiker.

Kristian von Hornsleth, Casper Christensen og Lars von Trier har alle det tilfælles, at de iscenesætter sig selv, og at iscenesættelsen er en »betydelig del af deres offentlige identitet«, skriver teateret. Under overskriften 'Kunst, Humor og Etik' er hver person et eksempel på tendenser i tiden og bliver kaldt tre døre ind til vores nationale selvforståelse.

»Denne gang mente Jakob, at det var tid til - for en gangs skyld - at lade en forestillings handling og kunstneriske udtryk tale for sig selv. Og dette valg bakker Teater V og jeg selv, som forestillingens instruktør og producent selvfølgelig hundrede procent op om«, siger Pelle Koppel.

Tavsheden er brudt

Lars von Trier er imidlertid begyndt at tale igen. Det skete tilbage i 2014, og man kan derfor spørge, om det giver mening at kopiere hans tidligere tavshed.

Teaterleder Pelle Koppel henviser her til forestillingens handling, der vil gøre os »markant klogere på, hvorfor det rent faktisk giver ekstremt god mening, at Jakob har valgt ikke at ville udtale sig offentligt om forestillingen, lige netop nu«.

Men han vil ikke komme nærmere ind på, hvad forestillingen handler om.

I forbindelse med trilogiens anden del, 'Casper Christensen Komplekset', talte Politiken med dramatiker Jakob Weis om ironi. Komikeren Casper Christensen blev brugt som symbol på »den ironiske sygdom«, der, som Jakob Weis fremførte dengang, har taget overhånd. Uden at være fjende af ironien generelt, sagde han:

»Men jeg har fået nok. Jeg har holdt min kæft længe nok«.

LÆS ARTIKLEN HERUNDER

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvordan harmonerer en ironisk pressestuntstrategi med Jakobs udtalelser fra dengang?

»Mig bekendt har Jakob Weis tavshedsløfte intet ironisk motiv. Men som han også nævner i netop det interview, du refererer til, så er vi i Jakobs øjne blevet en nation, der efterhånden ikke længere hverken evner eller tør forstå noget som helst, der ikke indgår i et ironisk samspil. Jeg ser intet divergerende i Jakobs selvvalgte tavshed og hans tidligere udtalelser. Jeg ser kun et land, hvis indbyggere efterhånden har svært ved at skelne, hvad der er ironi og hvad der er oprigtighed«.

Er det ikke et noget drastisk skridt, at man som bagmand ikke vil sige noget om sit stykke?

»På Teater V oplever vi det som et langt mere drastisk skridt at sætte sig ved et bord på filmfestivalen i Cannes i maj 2011 og foran den samlede verdenspresse udtale de efterfølgende verdensberømte ord: 'Okay, I´m a Nazi!'«.

Læs mere:

IBYEN

Jens Hartmann Schmidt

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns Hollywood

Casper Dalhoff

Stjernekok åbner nyt sted på Christianshavn:  Her er 5 ting, du skal spise og drikke i september

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Martin Lehmann

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Jens Dresling

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

Maud Lervik (arkivfoto)

Ingen gramseri. Ingen racisme. Ingen diskrimination. Er det her fremtidens natklub i København?

Peter Hove Olesen

Rundspørge:  Kvinder overvejer, om de kan forsvare sig med nøgler og paraplyer, når de færdes alene om natten

13 gæster i nattelivet fortæller:  »Når folk klapper mig i røven eller hiver ned i min trøje, tænker jeg nærmest ikke over det, fordi det sker så ofte«

Philip Davali/Philip Davali

Send os dit tip:  Hvordan skaber vi et tryggere natteliv?

Peter Hove Olesen

Guide:  Her er 3 københavnske klubber med safer space-politik

Peter Hove Olesen

Natklub-ejer:  »Det største problem, vi har, er at mænd ikke kan opføre sig ordentligt, er for fulde eller for nærgående«

Peter Hove Olesen

Mød Club Mafia:  20 unge patruljerer byens natklubber. De er færdige med diskrimination, sexisme og racisme

Olivia Loftlund

38 organisationer tager afstand fra Distortion-leders status­opdatering:  Vi føler os ikke trygge til jeres gadefest

Joachim Adrian

Distortion-leder undskylder:  Jeg forsøgte at være sjov, og det gik helt galt