Wonderful Copenhagen er ikke helt enig i, at denne by er Skandinaviens kulturelle, finansielle og geografiske hovedstad.
Foto: LARS HANSEN

Wonderful Copenhagen er ikke helt enig i, at denne by er Skandinaviens kulturelle, finansielle og geografiske hovedstad.

Danmark

Stockholm: Vi er Skandinaviens hovedstad

I to år har Stockholm markedsført sig internationalt som Skandinaviens hovedstad. Hos Wonderful Copenhagen er de godt trætte af storhedsvanviddet.

Danmark

Stockholm er Skandinaviens hovedstad og finansielt, geografisk og kulturelt centrum for regionen.

Det er i hvert fald med det varemærke, byen er blevet lanceret på internationale messer og overfor turister de seneste to år. Hos Wonderful Copenhagen er de godt trætte af det.

»Påstanden er jo faktuel usand. Skandinavien har ikke nogen hovedstad, og på adskillige parametre ligger Stockholm faktisk dårligere København. Vi er pikerede over påstanden, for tit står vi jo side om side på messer og repræsenterer Skandinavien sammen«, siger informationschef i Wonderful Copenhagen, Mette Dahl-Jensen.

Ansvarlig: Vi er hovedstaden Direktør Olle Zetterberg for Stockholm Business Region, som står bag ’Stockholm – the capital of Scandinavia’ varemærket, har godt hørt om den danske irritation men står fast på, at Stockholm er Skandinaviens hovedstad.

»Men Skandinavien er jo sådan et løst begreb ude i verden, når man snakker med folk…«, siger direktøren, som dog erkender, at Danmark og Norge er med i Skandinavien.

Og de skandinaviske landes hovedstad er så Stockholm?

»Det synes vi, ja. Når man kigger på det finansielle, på kultur og for eksempel nobelprisen (som uddeles i Stockholm, red.), så er vi det første stop i Skandinavien. Det betyder jo ikke, at det ikke er værd at besøge andre steder«, siger Olle Zetterberg.

Københavns brand er bedst
Et kig på den anerkendte Anholt City Brands Index liste over by-varemærker placerer København på en 20. plads, og først på den anden side af Tokyo og Las Vegas finder man Stockholm på en 26. plads.

»Der er jo nok en grund til, at SAS har valgt København som trafikalt knudepunkt. Når det gælder internationale overnatninger, er vi også størst. Hvis vi kigger på krydstogtindustrien, ligger vi også langt foran på anløb og ombordstigninger«, siger informationschef i Wonderful Copenhagen, Mette Dahl-Jensen, som dog aldrig har klaget officielt til Stockholm.

Men hun og resten af Wonderful Copenhagen er irriteret over påstanden om hovedstadsstatus, selv om hun ikke kan sætte tal på, hvor skadeligt det er.

»Det er belastende, også fordi vi har nogle samarbejder med Stockholm. Det er jo at tiltage sig en position, som man i virkeligheden ikke har«, siger Mette Dahl-Jensen.

Vi vil ikke fornærme nogen

Direktøren for Stockholm Business Region og ’Stockholm – the capital of Scandinavia’ brandet kan ikke helt forstå, hvorfor danskere kan føle sig mærkeligt tilpas over, at Stockholm har udnævnt sig selv til vores hovedstad.

»For os er det vigtigt at fortælle verden, at hvis man vil investere i Skandinavien, eller besøge regionen, så skal man komme til Stockholm først. Og hvad angår placeringen som Skandinaviens geografiske midtpunkt, kan du jo bare kigge på et kort. Når det angår kultur, har vi langt flest kulturinstitutioner«, siger Olle Zetterberg.

Kan du forstå, at Wonderful Copenhagen kan blive lidt irriterede?

»Jeg kan da godt forstå det, men jeg synes ikke det er et stort problem. Der er hård konkurrence mellem byerne, og målet er ikke at fornærme nogen«, siger direktøren.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce