Børneliv. Lykke får solcreme på af pædagogen Vibeke,  imens Amina og Sofia står pænt i kø.
Foto: PETER HOVE OLESEN

Børneliv. Lykke får solcreme på af pædagogen Vibeke, imens Amina og Sofia står pænt i kø.

Danmark

Daginstitutionsleder om manglende omsorg: Vi nedtoner alvoren

Hver eneste dag går pædagogerne i Hurlumhej på kompromis med deres faglighed på grund af dårlige normeringer.

Danmark

I Børnehuset Hurlumhej på Bispebjerg i København spiser børnene øllebrød med flødeskum til frokost, da Politiken kommer på besøg.

Der er ro under måltidet og hænder nok til at tørre de små om munden og på fingrene, når flødeskummet kommer på afveje. Mange af institutionens børn er taget på sommerferie, og derfor er normeringen i dag høj. Men på en almindelig dag uden for sommerferien ser billedet i Børnehuset Hurlumhej ofte anderledes ud.

»Forskellen på det, som politikerne forestiller sig, at der sker i institutionerne, og det, der rent faktisk sker, bliver større og større«, mener Bettina Brandt, som er leder af Børnehuset Hurlumhej, der er en selvejende daginstitution.

Politikerne ser på vores fine læreplaner og kvalitetsmål og går så ud fra, at der kun foregår målrettet pædagogisk arbejde i institutionerne. Det foregår også, men det sker på trods

En selvejende daginstitution adskiller sig fra en kommunal daginstitution ved at være ledet af en forældrebestyrelse og ikke af en områdeleder fra kommunen.

Bettina Brandt er en af de 57 procent af daginstitutionsledere, der i en rundspørge, som Politiken har foretaget, svarer, at dårlige normeringer betyder, at det ikke er alle børn i daginstitutionerne, der får tilstrækkelig voksenomsorg i løbet af en dag.

»Politikerne ser på vores fine læreplaner og kvalitetsmål og går så ud fra, at der kun foregår målrettet pædagogisk arbejde i institutionerne. Det foregår også, men det sker på trods, i små glimt på 10-20 minutter på en 9-timers dag«, siger Bettina Brandt.

Hun henviser til, at personalenormeringen i hendes institution ikke tillader fuld bemanding i børnehavestuerne mere end 3 timer om dagen.

Urimelige krav til børnene

Ifølge Bettina Brandt oplever mange af pædagogerne i Børnehuset Hurlumhej derfor, at de er nødt til at gå på kompromis med deres arbejdsmiljø i det daglige, for at sikre at børnene får bedre indhold.

»Vi nedtoner, hvor alvorligt det egentlig er. For forældrene er jo nødt til at aflevere deres børn hver dag for at passe deres arbejde. Og i den situation er ingen af os tjent med, at vi som professionelle står og siger, at dit barn muligvis ikke får den voksenomsorg, det har brug for i løbet af dagen«, siger Bettina Brandt og uddyber:

»Hver eneste dag er der børn, der ikke får den voksenomsorg, de egentlig har brug for. Hver eneste dag er vi nødt til at stille urimelige krav til børnene om at klare sig selv«.

»Og det er de børn, som af den ene eller anden grund ikke formår at gøre opmærksom på sig selv, der lider under det her«, siger Bettina Brandt.

Ifølge hende er det dog ikke ensbetydende med, at der kun er tale om ren pædagogisk brandslukning ude på stuerne. Heller ikke i timerne, hvor pædagogerne er alene med børnene.

»Vi har jo dygtige pædagoger, som kan understøtte børnenes udvikling og læring under alt det, der hører til en almindelig dag. Vi understøtter masser af læring under for eksempel et måltid, i garderoben eller på puslebordet«, forklarer Bettina Brandt.

»Men nogle gange er der 2 voksne på stuen og 10 børn, der græder eller skal skiftes, og så bliver udviklingspotentialet i de situationer altså minimeret«.

Føler I, at I går på kompromis med jeres faglighed?

»Hver eneste dag«.

Planlægger med alenetid

I Børnehuset Hurlumhej er der på en almindelig dag 3 voksne på hver børnehavestue med 22 børn. Det vil sige, at der er 7,3 barn per voksen i institutionen. Det er en normering i den lave ende i forhold til landsgennemsnittet, som ifølge analyseinstituttet Kora lyder på 6,6 barn per voksen. Det fremgår af en rapport om vilkår i daginstitutioner fra tidligere i år.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men Bettina Brandt mener, at det normeringstal giver et unuanceret billede af, hvordan hverdagen i virkeligheden ser ud på hendes institution:

»I vores institution er det reelt 3 timer om dagen, at der er 3 pædagoger på hver stue. For det er jo sådan, at det også er vores pædagoger, der tager alle møderne med specialpædagoger, psykologer og forældre. I modsætning til lærere har vi pædagoger ikke noget, der hedder forberedelsestid. Den nuancering kommer aldrig med«, siger Bettina Brandt og påpeger, at den fulde normering desuden kun forekommer, hvis ingen af pædagogerne har eksempelvis ferie eller omsorgsdage.

KRONIK

I Børnehuset Hurlumhej har man planlagt alenetid for institutionens pædagoger på stuerne i ydertimerne. Det vil sige, at der kun er en enkelt pædagog på hver stue før klokken 9 og efter klokken 15.30. Det har Bettina Brandt været nødt til for at sikre pædagogisk kvalitet og indhold for børnene i dagens »roligste timer« mellem klokken 9.30 og 12.

»Alle de pædagogiske udviklingsmål, vi skal nå, foregår midt på dagen, hvor der er ro til at gøre det. For at kunne tilgodese, at der er fuld pædagogdækning i de timer, er der nogle ydertimer, hvor vi planlægger med alenetid for pædagogerne hver dag. Og det går altså ud over voksenomsorgen for det enkelte barn i den tid«, siger Bettina Brandt og tilføjer:

»Samtidig synes vi, det er enormt ærgerligt, for det er også på de tidspunkter, vi har forældrekontakt«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce