I et kort øjeblik mærkes nervøsiteten i den lille eldrevne bus. Så falder den lille snurrende lyd i volumen, mens bussen sagtner farten og så stopper helt. Omkring 30 centimeter foran bussen står Peter Hafmar, direktør i Nobina Tech, som er firmaet bag den selvkørende bus. Han ser helt rolig ud. Så vender han sig om og begynder at gå, og bussen triller lige så stille efter ham som en lydig hund.
Peter Hafmar stiger på den lille minibus med plads til 12 personer og trykker på den store blinkende knap ved siden af døren. Bussen triller videre ad den lille vej i Hersted Industripark i Albertslund.
»På sigt forestiller vi os, at man vil have en kommandocentral, hvor man kan holde øje med bussernes færden og kan sende den videre efter et brat stop, hvis alt er i orden«, fortæller Peter Hafmar.
De første busser, der som en del af det nye EU-støttede projekt med navnet Tuppac skal testes i DTU campus Lyngby og Hersted Industripark, vil have en vært om bord.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv en del af fællesskabet på Politiken
Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Prøv nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her