0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Førerløse busser skal på vejene i Albertslund

Lovgivning har gjort det muligt for alle kommuner at komme med på den førerløse vogn. Det udnytter blandt andet Albertslund og Lyngby i nyt projekt. I mellemtiden er den selvkørende Olli i Nordjylland gået helt i stå.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Den førerløse bus sender lyssignaler ud i omgivelserne og reagerer på, hvorfra og hvor hurtigt de kastes tilbage. Her er bussen stoppet, fordi direktør Peter Hafmar er trådt ud foran bussen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I et kort øjeblik mærkes nervøsiteten i den lille eldrevne bus. Så falder den lille snurrende lyd i volumen, mens bussen sagtner farten og så stopper helt. Omkring 30 centimeter foran bussen står Peter Hafmar, direktør i Nobina Tech, som er firmaet bag den selvkørende bus. Han ser helt rolig ud. Så vender han sig om og begynder at gå, og bussen triller lige så stille efter ham som en lydig hund.

Peter Hafmar stiger på den lille minibus med plads til 12 personer og trykker på den store blinkende knap ved siden af døren. Bussen triller videre ad den lille vej i Hersted Industripark i Albertslund.

»På sigt forestiller vi os, at man vil have en kommandocentral, hvor man kan holde øje med bussernes færden og kan sende den videre efter et brat stop, hvis alt er i orden«, fortæller Peter Hafmar.

De første busser, der som en del af det nye EU-støttede projekt med navnet Tuppac skal testes i DTU campus Lyngby og Hersted Industripark, vil have en vært om bord.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce