0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fra København til Aarhus på 58 minutter: Private vil finansiere Kattegatbro

Regeringen mener, det bliver for dyrt at bygge et togspor på en mulig broforbindelse mellem Sjælland og Jylland. Men Kattegatkomitéen siger nu, at pensionskasser står klar med penge, så broen ikke kun bliver bygget til biler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Asmus Lauridsen
Illustration: Asmus Lauridsen

En broforbindelse alene for biler vil kun forkorte rejsen til to timer og et kvarter.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Rejsetiden for togpassagerer mellem Aarhus og København vil med fremtidens hurtigere tog falde til kun 58 minutter, hvis der kommer en fast forbindelse med jernbane via Samsø over Kattegat. En broforbindelse alene for biler vil kun forkorte rejsen til to timer og et kvarter.

Alligevel er en arbejdsgruppe nedsat af transportminister Ole Birk Olesen (LA) sat til i august at aflevere en rapport om muligheden for at bygge en ren bilbro. En jernbane oveni vil være for dyrt for staten, mens en bilbro tjener sig selv hjem med brugerbetaling, lyder argumentet.

Men nu melder Kattegatkomitéen, der består af erhvervsfolk og borgmestre med tidligere miljøminister Jens Kampmann (S) i spidsen, at en stor privat investor senere i år vil komme med et tilbud om at finansiere den kombinerede bro til tog og biler. Det projekt, som staten ikke tør binde an med.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce