0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fra København til Aarhus på 58 minutter: Private vil finansiere Kattegatbro

Regeringen mener, det bliver for dyrt at bygge et togspor på en mulig broforbindelse mellem Sjælland og Jylland. Men Kattegatkomitéen siger nu, at pensionskasser står klar med penge, så broen ikke kun bliver bygget til biler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Asmus Lauridsen
Illustration: Asmus Lauridsen

En broforbindelse alene for biler vil kun forkorte rejsen til to timer og et kvarter.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Rejsetiden for togpassagerer mellem Aarhus og København vil med fremtidens hurtigere tog falde til kun 58 minutter, hvis der kommer en fast forbindelse med jernbane via Samsø over Kattegat. En broforbindelse alene for biler vil kun forkorte rejsen til to timer og et kvarter.

Alligevel er en arbejdsgruppe nedsat af transportminister Ole Birk Olesen (LA) sat til i august at aflevere en rapport om muligheden for at bygge en ren bilbro. En jernbane oveni vil være for dyrt for staten, mens en bilbro tjener sig selv hjem med brugerbetaling, lyder argumentet.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce