Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mathias Øgendal/Ritzau Scanpix
Foto: Mathias Øgendal/Ritzau Scanpix

Mandag væltede en lastbil med en tom vogn på Storebæltsbroen, selv om myndighederne havde frarådet vindfølsomme køretøjer - som lette lastbiler og campingvogne - at krydse broen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vognmænd: Vindgrænser på Storebælt kan forhindre ulykker

Brancheorganisation for vognmænd mener, at forbud på kørsel over Storebæltsbroen er en god idé.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis man skal mindske antallet af ulykker på Storebæltsbroen ved kraftig vind, er det en god idé helt at forbyde kørsel i stærk vind frem for blot at fraråde chauffører at køre over.

Sådan lyder det fra DTL-Danske Vognmænd, som repræsenterer vognmænd med samlet knap 10.000 lastbiler.

» Det er en god idé at lægge nogle niveauer ind, hvor man forbyder kørsel med lette køretøjer i stedet for at lade det være op til den enkelte chauffør, for så er der en risiko for at fejlvurdere vinden og dermed risikere ulykker«, siger administrerende direktør Erik Østergaard.

Mandag væltede en lastbil med en tom vogn på Storebæltsbroen, selv om myndighederne havde frarådet vindfølsomme køretøjer - som lette lastbiler og campingvogne - at krydse broen.

Ulykken lammede trafikken i fire timer, og flere partier i Folketinget vil nu se på, om reglerne skal strammes, og der skal indføres forbud mod kørsel ved kraftig blæst.

»Jeg kan ikke se, at vi skulle have nogen problemer med det forslag. I dag har broen været lukket i flere timer, og rigtig mange mennesker er blevet påvirket«, siger Erik Østergaard.

Mange udenlandske chauffører

De nuværende regler er, at vindfølsomme køretøjer bliver advaret mod at køre over broen, hvis det blæser mere end 15 meter per sekund.

Først når det stormer med en vindhastighed over 25 meter per sekund, bliver broen lukket for al trafik.

Erik Østergaard erkender, at det er chaufførernes ansvar at lytte til myndighedernes anvisninger.

»Det er chaufførens vurdering i det givne tilfælde. Det er ham, der har ansvaret for bilen, han sidder i«.

»En af de udfordringer, der kan være, er, at der er rigtig mange udenlandske chauffører, der måske ikke registrerer, at der er en anbefaling om ikke at køre over«, siger Erik Østergaard.

Han mener derfor, at det er ekstra vigtigt, at myndighedernes anvisninger også er på andre sprog end dansk.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden