0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Svenske tog vil konkurrere med DSB i Danmark

Svenske SJ planlægger at investere 7,5 milliarder kroner i nye tog. Nogle af dem ender måske i Danmark.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Svenske tog kan være på vej til Danmark.

Det statsejede svenske togselskab SJ planlægger at køre passagertog fra København til Fyn om to-tre år og senere også til Jylland.

Det skriver Jyllands-Posten.

»Når vores materiel er på plads om to-tre år, vil vi være klar til at køre fra København til Odense og senere til Aarhus, når der bliver elektrificeret hele vejen«, siger SJ's administrerende direktør, Crister Fritzson, til avisen.

SJ har i de seneste år øget passagertallet med fem-syv procent om året, mens DSB har oplevet faldende passagertal.

Det svenske selskab vil de næste fem år investere 7,5 milliarder kroner i nye tog og renovering af eksisterende – hvoraf nogle efter planen skal til Danmark.

Ifølge trafikprofessor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet er det godt nyt for passagererne med mere konkurrence, skriver Jyllands-Posten.

Han forudser dog, at hvis konkurrencen bliver hård, kan det betyde, at staten må øge tilskuddet til DSB’s kørsel på andre strækninger.

For nogle af de penge, DSB i dag tjener på ruten København-Aarhus, bruges til at dække underskud andre steder.

Hos DSB tager man ifølge Jyllands-Posten SJ's udmeldinger med ophøjet ro.

Ifølge underdirektør Aske Wieth-Knudsen fra DSB er man klar til konkurrencen.

»Det vil stadig være os, der har flest afgange mellem København og Odense«, siger han til avisen.

Torsdag i næste uge præsenterer SJ sine planer for Folketingets Transportudvalg.

ritzau

Annonce