Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om Corona­virus

Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Sundhedsplatformen har gjort medicinhåndteringen dårligere, mener 80 procent af overlægerne på de sjællandske sygehuse. Arkivfoto:

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Læger: Næsten alt er blevet dårligere med Sundhedsplatformen

Overlægerne på Sjælland har fået flere opgaver og bruger meget mere tid bag computeren, så kontakten med patienterne og behandlingen er blevet dårligere efter indførelsen af Sundhedsplatformen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hverdagen er på næsten alle områder blevet besværligere for lægerne, og deres kontakt med patienterne er blevet dårligere, efter at Region Sjælland for godt to år siden tog den nye milliarddyre elektroniske patientjournal Sundhedsplatformen i brug.​

Det viser en undersøgelse blandt overlægerne i Region Sjælland, som Overlægeforeningen har gennemført.

Budskabet fra de sjællandske læger, der indtil november 2017 havde et velfungerende it-system, er entydigt:

På 12 af 13 områder har overlægerne fået flere opgaver, end de havde før, og deres tidsforbrug ved computeren gør, at de kan se 17 procent færre patienter i ambulatorierne.

Samlet set betyder det, at 7 af 10 overlæger siger, at de har mindre tid til at tale med patienterne, og 6 af 10 siger, at deres kontakt med patienterne er blevet dårligere.

Samtidig er Sundhedsplatformen så vanskelig og omstændelig at navigere i, at 7 af 10 lægerne siger, at de har fået et dårligere overblik over patientens behandlingsforløb, og 8 af 10 læger siger, at medicinhåndteringen er blevet dårligere, end før Sundhedsplatformen blev taget i brug.

»Det er et voldsomt skridt i den gale retning«, siger Lisbeth Lintz, der er formand for Overlægeforeningen og selv arbejder i Region Sjælland.

»Regionerne har sagt, at det kun ville være sådan i starten, men det kan man ikke blive ved med at sige, når det snart er fire år siden, at Sundhedsplatformen blev taget i brug på de første hospitaler. Vi betragter det som et alvorligt problem, at Sundhedsplatformen er så tidrøvende«.

Regionen: Det går bedre

Overlægerne har fået mulighed for at give personlige kommentarer i undersøgelsen. En af dem har målt, hvor mange minutter lægen var hos patienterne på stuegang.

»Det var 15 minutter. Til alle patienter. Det vil sige næsten 8 timer ved computeren«, skriver overlægen.

En anden har skrevet:

»Jeg kan nå at se 20-25 procent færre patienter i dag«.

Undersøgelsen beskriver ud fra overlægernes oplysninger, at det før Sundhedsplatformen tog 8 minutter for en læge at lave en operationsbeskrivelse. Det tager nu næsten 14 minutter.

Før Sundhedsplatformen kunne en læge booke en patient til operation på godt 4 minutter. Det tager nu mere end 9,6 minutter.

Det er fjerde gang, at Overlægeforeningen måler lægernes tidsforbrug. Målingen viser, at tidsforbruget steg markant, efter at Sundhedsplatformen blev taget i brug. Ved de seneste to målinger er tidsforbruget faldet lidt igen, men det ligger stadig markant over niveauet før Sundhedsplatformen.

I en skriftlig kommentar til undersøgelsen glæder koncerndirektør i Region Sjælland Leif Panduro Jensen sig over, at »der er et faldende tidsforbrug på rigtig mange af de parametre, som Overlægeforeningen har spurgt ind til«.

»Vi har iværksat en række tiltag, både i forbindelse med indførelsen af Sundhedsplatformen og i forbindelse med rettelse af de dårligdomme, der har været ved systemet, og den faldende tendens viser, at de er rigtige«.

76 procent er utilfredse

Men regionerne »kan ikke blive ved med bare at sige, at det bliver bragt i orden«, mener overlægernes formand, Lisbeth Lintz.

»Der er nogle små ting, der er bragt i orden. Men efter flere år med Sundhedsplatformen burde vi ikke være et sted, hvor opgaverne tager længere tid, end de gjorde før. Og det er svært at være tilfreds med, at man bruger lægetid til opgaver, som man kunne få andre til, når der er mangel på speciallæger på Sjælland«, siger hun.

Annonce

Lisbeth Lintz mener, at man nu bør bede professionelle og uafhængige eksperter vurdere, om Sundhedsplatformen kan bringes til at fungere, og hvad det vil koste.

Man må stille et meget stort spørgsmålstegn ved, om det her kan fortsætte, eller om man skal skifte til noget andet

»Det haster, for vi når snart dertil, hvor man skal tage stilling til, om man skal forlænge kontrakten med Epic«.

Kan den komme til at fungere efter din mening?

»Jeg kan svare på, at systemet ikke fungerer, som det skal, og man må sætte et meget stort spørgsmålstegn ved, om det her kan fortsætte, eller om man skal skifte til noget andet«.

76 procent af overlægerne siger i undersøgelsen, at de er enten utilfredse eller meget utilfredse med Sundhedsplatformen i det daglige arbejde.

786 overlæger er bliver inviteret til at deltage i undersøgelsen. 39,3 procent af dem har svaret.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden