0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Togselskaber: Batteritog kan booste den kollektive trafik

At skifte diesel ud med batterier på de danske skinner giver mulighed for flere direkte forbindelser uden generende skift undervejs.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Stadler Rail
Foto: Stadler Rail

Jernbanen i Slesvig-Holsten har bestilt 55 batteritog af denne model fra den schweiziske producent Stadler.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Denne artikel skulle være illustreret med et billede af det sjællandske trafikselskab Movias banechef, Tommy Frost. Men på vej fra bopælen i Nykøbing Falster mod Hillerød, hvor han skulle mødes med fotografen, brød lokomotivet, der trak toget, ned en tirsdag i myldretiden. Lokoføreren gjorde selv passagererne opmærksomme på, at diesellokomotivet af typen ME er 35 år gammelt.

Kontrasten kan ikke være større til det foto, som billedredaktøren i stedet fandt frem af et spritnyt batteritog af den type, som den tyske delstat Slesvig-Holsten har bestilt 55 af.

Få Politiken leveret alle julehelligdagene

Få Politiken leveret hver søndag i en måned + alle julehelligdagene. Du får 8 aviser for 99 kr.

Kom i gang med det samme

Annonce

Annonce

  • Mest læste