0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frank Jensen vil have staten til lommerne: Næste megametro skal ikke kun betales ved at sælge København i bidder

Metrobyggeri for lånte penge og salg af byens grunde til at betale gælden med har været rygrad i Københavns genopretning gennem 25 år. I fremtiden virker den mekanisme ikke længere, siger Københavns overborgmester, der også har haft sine bange anelser om byggeriet af den nye metrocityring.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Klaus Bo/Klaus Bo
Foto: Klaus Bo/Klaus Bo

Efter åbningen af cityringen er næste store metroring formentlig en havnering.

København

Hvad så, københavnere og byens gæster og turister? Er I klar til et nyt gigantisk metrobyggeri, der på ny vil rejse grønne stakitter på højde med huse i gaderne, spærre vejene, medføre kæmpemæssige kratere på torve og pladser og skabe en evig brummen af kraner og lastbiler?

Det kan I lige så godt, for måske går der kun et års tid, før der politisk skal tages stilling til, om København oven i den cityring, der åbner i morgen, også skal have en havnemetroring. En metro, der vil kunne forbinde Indre By med Amager og havneområderne nordpå til Refshaleøen og via havnen videre over Østerbro og Nørrebro.

I første omgang er det ifølge Københavns Kommunes planlæggere mest påtrængende med metro fra Hovedbanegården under havnen til Amager og Prags Boulevard. Mest fordi der inden for det næste tiår er udsigt til, at den nuværende metro under havnen fra Kongens Nytorv til Christianshavn sander til i passagerer. Og der kan ikke sættes flere tog ind.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden