Miljøzonerne i de fire største byer i Danmark er stort set virkningsløse.
Sådan lyder konklusionen i en rapport fra sidste måned udarbejdet af Nationalt Center for Energi og Miljø (DCE) ved Aarhus Universitet og rådgivningsvirksomheden Cowi. I dag skal tunge køretøjer såsom varevogne, busser og lastbiler overholde en række regler for at køre ind i miljøzonerne. Men reglerne stammer fra 2010 og skal strammes, hvis de skal have en mærkbar virkning på luftkvaliteten, lyder det i rapporten. Det budskab er tilsyneladende blevet hørt af den nye minister i Miljø- og Fødevareministeriet, Jakob Ellemann-Jensen (V).
»Jeg tror i hvert fald, at vi skal se på miljøzonerne i byerne, og om det er en mulighed, som vi kan udnytte bedre og udnytte lidt videre«, siger han i et interview med Politiken.
Er du klar til at lave skrappere regler?
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her